Nyheter

IdentifieraDig säkerställer identiteten

Jens Björkander och Lisa Hasselgren från IdentifieraDig framför Inkuberas affärscoach Mattias Andershed.

Telefonen ringer. Det är från polisen. Mannen i andra änden ber att få träffa dig eftersom du bevittnade ett stort bråk i ett bostadsområde. Men hur vet du att det är polisen och inte våldsverkaren själv du talar med? Med hjälp av den digitala tjänsten IdentifieraDig skulle du slippa sväva i ovisshet.
– Myndigheter och privatpersoner har egentligen samma behov säger Lisa Hasselgren, på nystartade IdentifieraDig. Och behovet växer kontinuerligt.

Exemplet med samtalet från en förmodad polis är inte taget ur luften. Det överensstämmer med en faktisk händelse som Lisa själv upplevt. Tillsammans med Jens Björkander, kollega på det gemensamma konsultföretaget Grenit, har händelsen lagt den första pusselbiten till ett det nya gemensamma bolaget IdentifieraDig.
– Vi har gjort en marknadsundersökning för att kartlägga hur stort problemet är säger Jens. Den stärkte oss i vår uppfattning att behovet av identifiering är stort och utbrett. En av dem vi pratade med anmälde genast intresse av tjänsten.

Behovet, att kunna identifiera personer man kommer i kontakt med över telefon, finns i hela samhället. Offentlig och privat sektor kan visserligen identifiera medborgare med hjälp av e-legitimation, men medborgaren saknar möjlighet att identifiera personer som säger sig tillhöra offentlig- eller privat sektor. Säker identifikation av personer företag och myndigheter emellan är heller inte möjligt.

Jens och Lisa har lång erfarenhet av att jobba mot myndighetssverige i sin ordinarie konsultverksamhet.
– Många myndigheter har kravet på rättssäkerhet högt på sin dagordning. Här passar vår tjänst som hand i handske, säger Jens.

I samarbete med Inkubera och affärscoachen Mattias Andershed har tjänsten nu tagit form.
– Stöttningen från Inkubera och Mattias erfarenheter och kunskap har varit ovärderliga för oss, säger Lisa. Det har blivit en verklig boost, faktiskt. Tillsammans driver vi nu utvecklingen framåt med god fart. Dessutom är det toppen att ha tillgång till lokalerna hos Inkubera.

Identifiera Dig är en del av Inkuberas nystartade projekt kring förinkubation, som går ut på att stötta idéer och företag i tidigare faser.
– För oss kom Inkubera in i precis rätt läge, säger Lisa. Nu förverkligar vi en idé som annars kanske bara hade stannat just vid bara en idé, säger Lisa.

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.