Den senaste NPS-mätningen (Net Promoter Score) ger Inkubera det bästa resultatet i företagets historia. Av de 28 bolag som svarade på enkäten gav 24 bolag betyget 10 av 10 möjliga. De övriga bolagen angav 8:or och 9:or.
– Fantastiskt uppmuntrande säger vice vd, Fredrik Stenman. Såväl fast anställda medarbetare som alla våra inhyra coacher och experter har del i detta. Huvudfokus för oss är att bolagen växer och utvecklas, vilket vi ser tydliga tecken på. Att de är så nöjda med vår insatser för öka deras tillväxt, tolkar vi som ett bevis på att vi bidrar till deras framgångar.
Frågan till företagen löd: ”I hur grad på en skala 1–10 skulle du rekommendera Inkubera till en vän eller kollega.” Det sammanvägda betyget våren 2019 landade på 93, vilket är en rejäl ökning från förra mätningen då indexet var 82.
– Net Promoter Score är en tuff metod att mäta kundnöjdhet eftersom enstaka mindre nöjda kunder drar ner indexet rejält. 82 var en bra siffra, men 93 är förstås ännu bättre, menar Fredrik.
Fredrik tror att en lustfylld inställning till att utveckla affärerna är en av nycklarna till de
höga betygen.
– Vi har lagt fokus på att hjälpa företagen att utveckla sina affärsmodeller, snarare än att få dem att skriva tunga verksamhetsplaner. Vi vill vara lyhörda för bolagens behov, men samtidigt ta med dem på en resa och där de ibland kan bli överraskade. Vi hittar ofta nya utmaningar och möjligheter som de inte har tänkt på tidigare.
Inkuberas uppgift är att hjälpa innovativa bolag att växa ännu snabbare. Nöjda bolag är bra, men ändå bara ett steg på vägen, menar Fredrik.
– Det allra viktigaste är att företagen växer och utvecklas. Vi bidrar genom att tillsammans med bolagen vässa deras affärsmodeller, hjälpa dem att få in nytt kapital och ge löpande affärscoachning. Resultatet av våra insatser – alltså bolagens tillväxt – håller vi på att kika närmare på just nu. Vi återkommer, lovar han.