Nyheter

Inkubera får nya lokaler i MyOffice

My office

Inkubera flyttar 1 december in i nya lokaler på MyOffice strax söder om centrala Örebro. Samtidigt finns vi kvar på Örebro universitet och i Karlskoga. De nya lokalerna är anpassade för att möta innovativa tillväxtföretag och bedriva den coachning som är kärnan i verksamheten. Genom att finnas kvar på universitetet finns fortfarande en tydlig koppling till den forskning som finns där – kontakter som kommer att intensifieras ytterligare.
– Vi behövde mer ändamålsenliga lokaler och hittade precis vad vi sökte på nybyggda MyOffice, säger Julie Ammer, verksamhetsledare på Inkubera. Vi tar ett steg närmare näringslivet rent fysiskt, men finns fortfarande kvar på universitetet nära forskningen. Det är precis så vi vill jobba.

My Office i Örebro ligger strax norr om Gustavsviksbadet. Konceptet är etablerat i fler städer och bygger på att man kan bli medlem istället för vanlig hyresgäst. Som medlem kan man hyra fast eller flexibel plats. Har man ingen fast plats, väljer man ett ledigt bord när man behöver det. Upplägget passar särskilt bra för mindre och kanske nya företagare. Inkubera kommer dock att hyra en egen lokal på cirka 200 kvadratmeter.
– Vi får ett härligt kontor med plats för Inkubera-bolag, öppna ytor och mötesrum. Här kan vi både träffa företagare för coachning samt arrangera workshops och mindre seminarier för våra bolag. Att komma så nära många nya spännande företag är också positivt. Det kommer att bli fantastiskt kul att flytta in.

Även om flyttlasset går till MyOffice poängterar Julie att närvaron på universitetet är central. Planen är att intensifiera samarbetet med forskningen som bedrivs där.
–Vi vill både jobba närmare forskarvärlden och näringslivet i regionen. Vi tittar just nu på hur vi ska kunna koppla ihop oss ännu tydligare med Örebro universitet.

Överhuvudtaget vill Inkubera bygga ett starkare och tydligare nätverk med samarbeten såväl inom som utanför länet.
– Vi är del av ett större innovationssystem som är till för att skapa förutsättningar för bolagen. Ju mer samarbete vi kan ha – med exempelvis universitetet, science parks, Almi och andra inkubatorer – desto bättre. Vi arbetar på olika sätt men har i mångt och mycket samma mål – fler spännande företag med god tillväxt.

 

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.