Nyheter

Inkubera får spetsprojekt för utveckling av autonoma system

Julie Ammer, verksamhetsledare på Inkubera.

Julie Ammer, verksamhetsledare på Inkubera på Inkubera..

Inkubera har fått finansiering på närmare 5,5 miljoner från Region Örebro län för att utveckla spetsverksamhet kring affärsidéer där robot- och sensorteknik ska kunna användas på nya sätt inom områden som industri, logistik och välfärd. Projektet ”SPETS 1” kommer drivas i nära samarbete med Örebro universitet under 2 år.

Autonoma, digitaliserade och intelligenta produktionssystem är ett av Örebroregionens nya strategiska satsningsområden och har direkt koppling till både spetsforskning vid Örebro universitet och till regionens näringsliv. Inkubera skall med hjälp av finansieringen utveckla sina metoder för att identifiera och utveckla de affärsidéer inom området som har störst potential.
– Detta ger en fantastisk möjlighet för oss att bemöta behovet av specialiserat inkubatorstöd till innovativa satsningar inom den här kategorin. Projektet ger oss också chansen att intensifiera vårt samarbete med universitet ytterligare, säger Julie Ammer, verksamhetsledare på Inkubera.

Inkuberas övergripande uppdrag som regionens företags- och tillväxtinkubator är att arbeta med att utveckla innovativa tillväxtbolag i Örebro län. Den finansiering man nu har fått gör det möjligt att kraftsamla kring det strategiska området autonoma system. Det skapar också större möjligheter att arbeta med kommersialisering av forskningsresultat närmare marknaden.

– Vi kommer in mer kraftfullt i tidigare skeden än vad vi vanligtvis gör. Projektet handlar inte bara om att utveckla spetsverksamhet och affärssatsningar. Här handlar det också om ren kunskaps- och kompetensutveckling – båda inom forskarvärlden och för egen del. Det innebär också att vi kommer att rekrytera spetskompetens till projektet. För att bli riktigt vassa på att bedöma vilka idéer och bolag det är värt att satsa på, behöver vi även vidareutveckla och anpassa våra egna metoder och nätverk av branschexpertis.

Ett annat mål för projektet att identifiera ett stort antal innovativa affärssatsningar och att minst 20 av dessa får en snabbare och bättre utveckling. Detta ska ske genom specialiserad affärsutveckling inom projektet och i samverkan med regionens övriga innovationssystem och näringsliv.
– Projektet löper på två år och vår förhoppning är att effekterna skall bli varaktiga, säger Julie Ammer.

 

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.