Nyheter

Inkubera gör all-time-high

Aldrig tidigare har Inkubera jobbat med så många bolag som under våren 2019. Lägger man ihop företagen i basverksamheten och programmen Spets och Swedish Scalups, får 30 innovativa bolag just nu coachning för att växa snabbare.
– Vi upplever en härlig vind i seglen, säger vice vd Fredrik Stenman.

Inkubera är en relativt liten organisation med åtta anställda, de flesta på deltid.  Men tack vare ett väl utbyggt nätverk med externa coacher, kan man ändå ge aktiv coachning till många företag.
– Vi handplockar affärscoacher med olika specialiteter och branscherfarenheter, säger Fredrik. Genom coacherna kan vi både stötta fler företag och skräddarsy upplägg som hjälper varje bolag att utvecklas optimalt.

Trots att kvantiteten har ökat, har det inte satt några negativa spår på kvaliteteten.
– I vår årliga kundundersökning får vi en 9:a eller 10:a i betyg på en tiogradig skala av drygt 80 % av bolagen. Vi ser det som ett tecken på att vi kommit en bit vägen och att vi lyckats matcha rätt coach med rätt företag. Men givetvis siktar vi ännu högre.

Inkuberas har ett övergripande uppdrag att utveckla innovationskraften och tillväxten i hela regionen. Även här pekar kurvorna uppåt. Inkuberas bolag drog under 2018 in 36 mkr i extern kapital, en ökning med nästan 40 %. Deras totala omsättning hos bolagen var nära 202 mkr, jämfört med 148 mkr året innan.
– Givetvis är detta inte bara vår förtjänst. Det stora jobbet görs av bolagen. Samtidigt vet vi att vi har varit med och bidragit. Vi upplever också att samarbetet i hela innovationssystemet, där universitetet, Almi och regionens utvecklingsstöd  och Alfred Nobel Science Park också ingår, utvecklas hela tiden.

Trots det stora antalet företag i verksamheten, är nya bolag välkomna.
– Vi kan förstås inte ta in hur många företag som helst, säger Fredrik, men vi driver en dynamisk verksamhet som präglas av ständig förändring. Bolagen ska inte stanna för länge hos oss. Målsättningen är alltid att vi ska inspirera och stötta dem under en period för att de sedan ska stå helt på egna ben. Vår dörr är alltid öppen för bolag med riktigt bra idéer och hög tillväxtpotential.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.