Nyheter

Inkubera hjälper unga innovativa företag att nå ut snabbare

Mattias Djurstedt (Nära & Naturlig), Sara Sundin Göransson (Hydropop) och Amanda Mattsson (Period Pack) diskuterar affärsmodeller.

Sedan i mars driver Inkubera ”Prepare”, ett nytt program för nystartade innovativa företag och idéer, men som i regel ännu inte nått marknaden. Programmets syfte är bland annat att uppmuntra företagen att så tidigt som möjligt våga möta framtida kunder.
– Prepare innebär vi arbetar med företag som ligger tidigare i sin utvecklingsfas än vi vanligtvis jobbar med, säger Inkuberas vd, Fredrik Stenman, vd.

Inkubera har identifierat något av glapp i systemet som innebär nystartade innovativa företag och idéer inte får tillräckligt stöd för sin utveckling – trots att dessa bolag i regel både har större potential och exponeras för högre risk än de andra. Genom Prepare, ett program för det vi kallar förinkubation, får nio nya företag bland annat hjälp att utveckla sin affärsmodell. Syftet är både att snabba upp processen mot lansering samt att bli mer träffsäkra när de väl tar steget.

En av deltagarna i Prepare är Hydropop som håller på att utveckla en ny typ av vätskeersättning till personer som lider av uttorkning. Företaget drivs av Sara Sundin Göransson och Ulrika Palm-Gustavsson.
– Jag tycker att Prepare har varit väldigt värdefullt, säger Sara. Inte minst den individuella affärscoachningen har betytt mycket för oss. Vi har aldrig tidigare drivit företag vilket gör att man ibland känner man sig handfallen när nya saker dyker upp. Där har vi fått precis den stöttning vi behöver. Exempelvis har vi fått hjälp med praktiska saker kring juridik och företagsbildningen.

Sara Sundin Göransson på Hydropop

Företaget går nu vidare för att bilda aktiebolag vidare och siktar på en marknadslansering.
– De reaktioner vi fått från marknaden har varit väl positiva, så vi är optimistiska, säger Sara.

Fredrik Stenman är också nöjd med utfallet från Prepare.
– Det här är en jättebra chans för oss att träffa spännande företag i ett tidigt skede. Vår förhoppning är att flera av dessa bolag sedan kan gå in i vårt ordinarie inkubationsprogram. Den övergången kommer att gå smidigt eftersom vi ju redan har lärt känna varann. Den hjälp vi kan ge till nya innovativa bolag som är i början av sin resa är viktig – inte bara för bolagen – utan även för tillväxten i hela Örebroregionen.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.