Nyheter

Inkubera hjälper unga innovativa företag att nå ut snabbare

Mattias Djurstedt (Nära & Naturlig), Sara Sundin Göransson (Hydropop) och Amanda Mattsson (Period Pack) diskuterar affärsmodeller.

Sedan i mars driver Inkubera ”Prepare”, ett nytt program för nystartade innovativa företag och idéer, men som i regel ännu inte nått marknaden. Programmets syfte är bland annat att uppmuntra företagen att så tidigt som möjligt våga möta framtida kunder.
– Prepare innebär vi arbetar med företag som ligger tidigare i sin utvecklingsfas än vi vanligtvis jobbar med, säger Inkuberas vd, Fredrik Stenman, vd.

Inkubera har identifierat något av glapp i systemet som innebär nystartade innovativa företag och idéer inte får tillräckligt stöd för sin utveckling – trots att dessa bolag i regel både har större potential och exponeras för högre risk än de andra. Genom Prepare, ett program för det vi kallar förinkubation, får nio nya företag bland annat hjälp att utveckla sin affärsmodell. Syftet är både att snabba upp processen mot lansering samt att bli mer träffsäkra när de väl tar steget.

En av deltagarna i Prepare är Hydropop som håller på att utveckla en ny typ av vätskeersättning till personer som lider av uttorkning. Företaget drivs av Sara Sundin Göransson och Ulrika Palm-Gustavsson.
– Jag tycker att Prepare har varit väldigt värdefullt, säger Sara. Inte minst den individuella affärscoachningen har betytt mycket för oss. Vi har aldrig tidigare drivit företag vilket gör att man ibland känner man sig handfallen när nya saker dyker upp. Där har vi fått precis den stöttning vi behöver. Exempelvis har vi fått hjälp med praktiska saker kring juridik och företagsbildningen.

Sara Sundin Göransson på Hydropop

Företaget går nu vidare för att bilda aktiebolag vidare och siktar på en marknadslansering.
– De reaktioner vi fått från marknaden har varit väl positiva, så vi är optimistiska, säger Sara.

Fredrik Stenman är också nöjd med utfallet från Prepare.
– Det här är en jättebra chans för oss att träffa spännande företag i ett tidigt skede. Vår förhoppning är att flera av dessa bolag sedan kan gå in i vårt ordinarie inkubationsprogram. Den övergången kommer att gå smidigt eftersom vi ju redan har lärt känna varann. Den hjälp vi kan ge till nya innovativa bolag som är i början av sin resa är viktig – inte bara för bolagen – utan även för tillväxten i hela Örebroregionen.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


torsdag 12 september

TwopartID inleder samarbete med SFF Stöldskyddsföreningen

TwopartID är ett före detta Inkubera företag som har gjort det möjligt för parterna i ett telefonsamtal att identifiera sig för varandra. Bolaget har nu inlett ett samarbete med Stöldskyddsföreningen. – Ända sedan starten har vi arbetat för att bekämpa telefonbedrägerier, säger vd Lisa Hasselgren. Samarbetet med SSF Stöldskyddsföreningen är ett viktigt steg för att nå vår vision.

tisdag 27 augusti

Årets finalister i SKAPA-priset är här

Snart utser vi länsvinnaren i SKAPA-priset, Sveriges största innovationstävling. Länsvinnare får 30 000 kr och går dessutom går till riksfinal med chans att vinna en halv miljon. I Örebro län kan Inkubera tack vare samarbete med våra sponsorer även utse tre finalister som vi ger extra uppmärksamhet och som dessutom vinner 10 000 kr.

onsdag 21 augusti

Örebroföretagets plattform har potential att revolutionera programutvecklingen

Örebroföretaget Nornor har skapat en plattform som gör att programutveckling kan ske på mindre än halva tiden. Timmy Silesmos erfarenheter som tekniskt ansvarig hos ledande spelutvecklare och som lösningsarkitekt på Amazon, ligger till grund för plattformen som automatiskt skapar all nätverkskod och alla säkerhetsuppdateringar. Timmy och kollegorna på Nornor, Lukas Sandholm Duberg och Nimer Björnberg, siktar högt. – Vi är ensamma om en lösning som vi nu patentsöker. Om vi lyckas hela vägen, kan världens programvaruutveckling förändras i grunden, säger Timmy.

tisdag 20 augusti

Genombrott för Deligate – har tecknat avtal med Carrefour

Tidigare Inkubera-företaget Deligate har fått ett genombrott på en europeiska marknaden och tecknat ett avtal med den franska livsmedelsjätten Carrefour. Avtalet innebär att Deligates verktyg för datum- och prissänkning kommer att finnas i Carrefour Belgiens största butiker och bli en central lösning i kedjans arbete för att halvera matsvinnet, berättar Deligate i ett pressmeddelande. – Avtalet med Carrefour är enormt betydelsefullt för oss, inte minst ekonomiskt, säger vd Adam Vikström.