Nyheter

Jolivo – en smart resekompis i fickan

Oscar Nilsson, vd för Jolivo.

En av de första sakerna Oscar Nilsson berättade när jag träffade honom på Java i centrala Örebro, är att han och Jolivo vill skaka om resebranschen.
– Vi vill rädda våra framtida kunder från de värsta turistfällorna när de är ute och reser. Med hjälp av den AI-lösning som vi vill skapa vill vi lära känna kunderna så väl att vi kan ge skräddarsydda tips. Vi har ett starkt team som känner resebranschen väl. Där finns stora utmaningar som vi vill adressera med Jolivo.

Oscar är bara 21 år, men har ändå ett imponerande cv som entreprenör. Redan som 13-åring startade han det första bolaget, en webbshop inom kampsport. Hans intresse för dataprogrammering gjorde att han under gymnasietiden kunde sälja programmerings-tjänster till UF-företag samt skapa egna mobilspel.  För ett par år sedan blev han också delägare i Fast Park, som erbjuder en parkeringsapp.
– Mitt intresse för att driva företag startade tidigt, trots att mina föräldrar inte har den bakgrunden, berättar Oscar. Kanske har det där med företagande hoppat över en generation – min farfar var entreprenör och drev ett företag inom vattenkraftsbranschen.

Tanken med Jolivo är att den ska vara en app som hjälper kunderna att få ut mer av sina resor – oavsett om de reser i tjänsten eller privat. Användarna får svara på några enkla frågor om deras preferenser samt vart de ska resa och när. Med hjälp av AI kommer sedan Jolivo kunna ge personanpassade restips under resans gång.
– Vi vill ge våra kunder chansen att få genuina upplevelser som passar dem, snarare än att de ska fastna i de turistfällor där de flesta hamnar, säger Oscar. Dessutom kommer vi exempelvis att kunna informera om trafikläget, ändringar i flygtider och ge löpande tips i realtid. Vår vision är en digital resekompis som hjälper kunderna med i stort sett allt kring sina resor.

Oscar är långt ifrån ensam i sin satsning. Med sig har han ett erfaret team. Övriga delägare är it-entrenören Anders Dudley, Peter Bjurström, entreprenör inom resor och telekom samt Lars Löfgren, vd på reseföretaget Sunweb.
– Inte minst Lars har branscherfarenheten som krävs för en sådan här satsning. Det finns stora utmaningar inom hela resebranschen som vi vill adressera med Jolivo, säger Oscar.

Affärsmodellen bygger på samarbete med restaurangbokningsplattformar och upplevelseföretag. De exakta detaljerna affärsmodellen väljer Jolivo och deras partners att hålla för sig själva. Dessutom betalar användarna beroende på vilka tjänster som de kopplar på, men de kommer också att kunna ladda ner appen gratis under en provperiod.
– Vår affärsmodell bygger på volym. Ett stort genomslag på marknaden krävs för att vi ska lyckas.

Ännu är det långt till lansering. De första stegen har varit att utveckla idén och att stämma av den med presumtiva kunder via djupintervjuer. Nästa steg är att ta in nytt kapital för att kunna göra en första prototyp, en så kallad (Minimal Viable Product). Sedan sker nya möten med framtida kunder.
– Kundintervjuerna har varit otroligt värdefulla och gett oss många insikter, säger Oscar. Nu har vi tagit fram vår visuella identitet och skapat underlaget som krävs för att kunna närma oss finansiärer, säger Oscar. Det är vårt nästa stora steg.

Att bli ett Inkubera-företag föll sig naturligt, menar Oscar.
– Anders har haft mycket kontakt med Inkubera och gav en stark rekommendation. Jag känner också att Inkubera är en bra partner att luta sig mot. Inkuberas process har redan gett mycket både för företaget och för mig personligen. Dessutom hoppas vi att med Inkuberas hjälp ska komma i kontakt med de experter vi behöver för vår utveckling samt med de finansiärer som krävs för att vi ska kunna bygga vidare på vår idé.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


onsdag 27 november

EMBRACE Safety växer: ”Vi hjälper polis, kommuner och fastighetsbolag att minska brottsligheten.”

I centrala Örebro ligger Embrace Safety som verkar inom en alldeles egen nisch. Med hjälp av sin digitala plattform får polis, kommuner och fastighetsbolag en överblick var brott och situationer som skapat otrygghet har begåtts. Det gör att de sätta in förebyggande insatser för att tryggheten ökar och brottsligheten minskar. Företaget har en stadig kundtillväxt sedan starten 2018. – Nu finns vi i 76 kommuner. Parallellt med att nya kunder tillkommer, har vi också breddat vårt erbjudande till dem vi redan har, säger vd Johan Rydberg.

måndag 25 november

Stora nedskärningar hotar Sveriges företagsinkubatorer – Inkubera en av många drabbade

Finansieringen för de 32 företagsinkubatorer som ingår i det nationella inkubatorsprogrammet är hotad, då Vinnova har aviserat en sänkning från 110 till 70 miljoner. Detta riskerar att även drabba den regionala inkubatorn Inkubera. – Blir den aviserade neddragningen verklighet, innebär det tyvärr att vi tvingas göra besparingar, vilket skulle drabba såväl de innovativa tillväxtföretagen som regionen i stort. Sedan starten har våra företag bidragit med fler än 3 000 arbetstillfällen och dragit in mer än 900 miljoner kronor i skatteintäkter till Örebroregionen.

måndag 18 november

Simon på DRONEAB vill ersätta fyrverkerier med drönarshower

Simon Svensson från Örebro är en av landets mest erfarna drönaroperatörer. Genom sitt bolag DRONEAB har han inspekterat fler kraftledningar från luften än kanske någon annan. Inspektionerna sker dock främst på sommarhalvåret. Under årets mörkaste månader sökte han – och fann – ett annat användningsområde för sina drönarkunskaper. Med egna drönarshower kommer han att kunna erbjuda marknaden ett spektakulärt och hållbart alternativ till traditionella fyrverkerier. – Drönarshower är stort i många delar av världen, men hittills har vi inte sett några i Sverige, säger Simon. Det är det jag tänker ändra på, säger han.

tisdag 12 november

Samarbete mellan offentliga och privata aktörer krävs om Örebroregionen ska öka tillgången på riskkapital

En ny studie visar hur offentliga aktörer skulle kunna göra insatser för att öka tillgången på riskvilligt kapital för startups, scaleups och tillväxtföretag i Örebroregionen. – Tillgången på den här typen av kapital för är central för regionens utveckling. Vi har nu initierat en förstudie som visar att vi inte är där vi vill vara, men att vi kan ta oss dit genom ett tätt samarbete mellan privata och offentliga aktörer, säger Victor Sunnliden, vd för RÖIAB (Region Örebro Innovation AB).