En av de första sakerna Oscar Nilsson berättade när jag träffade honom på Java i centrala Örebro, är att han och Jolivo vill skaka om resebranschen.
– Vi vill rädda våra framtida kunder från de värsta turistfällorna när de är ute och reser. Med hjälp av den AI-lösning som vi vill skapa vill vi lära känna kunderna så väl att vi kan ge skräddarsydda tips. Vi har ett starkt team som känner resebranschen väl. Där finns stora utmaningar som vi vill adressera med Jolivo.
Oscar är bara 21 år, men har ändå ett imponerande cv som entreprenör. Redan som 13-åring startade han det första bolaget, en webbshop inom kampsport. Hans intresse för dataprogrammering gjorde att han under gymnasietiden kunde sälja programmerings-tjänster till UF-företag samt skapa egna mobilspel. För ett par år sedan blev han också delägare i Fast Park, som erbjuder en parkeringsapp.
– Mitt intresse för att driva företag startade tidigt, trots att mina föräldrar inte har den bakgrunden, berättar Oscar. Kanske har det där med företagande hoppat över en generation – min farfar var entreprenör och drev ett företag inom vattenkraftsbranschen.
Tanken med Jolivo är att den ska vara en app som hjälper kunderna att få ut mer av sina resor – oavsett om de reser i tjänsten eller privat. Användarna får svara på några enkla frågor om deras preferenser samt vart de ska resa och när. Med hjälp av AI kommer sedan Jolivo kunna ge personanpassade restips under resans gång.
– Vi vill ge våra kunder chansen att få genuina upplevelser som passar dem, snarare än att de ska fastna i de turistfällor där de flesta hamnar, säger Oscar. Dessutom kommer vi exempelvis att kunna informera om trafikläget, ändringar i flygtider och ge löpande tips i realtid. Vår vision är en digital resekompis som hjälper kunderna med i stort sett allt kring sina resor.
Oscar är långt ifrån ensam i sin satsning. Med sig har han ett erfaret team. Övriga delägare är it-entrenören Anders Dudley, Peter Bjurström, entreprenör inom resor och telekom samt Lars Löfgren, vd på reseföretaget Sunweb.
– Inte minst Lars har branscherfarenheten som krävs för en sådan här satsning. Det finns stora utmaningar inom hela resebranschen som vi vill adressera med Jolivo, säger Oscar.
Affärsmodellen bygger på samarbete med restaurangbokningsplattformar och upplevelseföretag. De exakta detaljerna affärsmodellen väljer Jolivo och deras partners att hålla för sig själva. Dessutom betalar användarna beroende på vilka tjänster som de kopplar på, men de kommer också att kunna ladda ner appen gratis under en provperiod.
– Vår affärsmodell bygger på volym. Ett stort genomslag på marknaden krävs för att vi ska lyckas.
Ännu är det långt till lansering. De första stegen har varit att utveckla idén och att stämma av den med presumtiva kunder via djupintervjuer. Nästa steg är att ta in nytt kapital för att kunna göra en första prototyp, en så kallad (Minimal Viable Product). Sedan sker nya möten med framtida kunder.
– Kundintervjuerna har varit otroligt värdefulla och gett oss många insikter, säger Oscar. Nu har vi tagit fram vår visuella identitet och skapat underlaget som krävs för att kunna närma oss finansiärer, säger Oscar. Det är vårt nästa stora steg.
Att bli ett Inkubera-företag föll sig naturligt, menar Oscar.
– Anders har haft mycket kontakt med Inkubera och gav en stark rekommendation. Jag känner också att Inkubera är en bra partner att luta sig mot. Inkuberas process har redan gett mycket både för företaget och för mig personligen. Dessutom hoppas vi att med Inkuberas hjälp ska komma i kontakt med de experter vi behöver för vår utveckling samt med de finansiärer som krävs för att vi ska kunna bygga vidare på vår idé.