VD:n på Spintr, Daniel Hagenfeldt i diskussion med Inkuberas VD Mikael Melitshenko.
Fem Inkubera-bolag deltog i Örebro då Business Sweden inledde Leap Going Global – ett acceleratorprogram där snabbväxande start-ups får hjälp att bli framgångsrika med sin export.
–Vi hoppas att Leap ska ge oss både insikter och motivation i vårt fortsatta internationaliseringsarbete, säger VD:n på Spintr Daniel Hagenfeldt.
Han var på plats tillsammans med kollegan Johan Nilsson vid programmets första träff. Spintr, som erbjuder sociala intranät som en molntjänst, har idag en internationellt skalbar affär som man vill ta på export.
–Vi lanserade vår molntjänst för drygt ett år sedan. Vi har nått nästa fas nu och målsättningen är att ta Spintr till många fler marknader. Efter det här programmet har vi förhoppningsvis ett utkast till genomförandeplan som vi kan arbeta efter, säger Daniel Hagenfeldt.
Business Sweden driver programmet Leap som en pilot. Under tre träffar och en handfull rådgivningssessioner i vår kommer de medverkande bolagen bland annat får hjälp att välja rätt marknad och målgrupp. Detta utifrån Business Swedens erfarenheter – men också utifrån ett brett datadrivet underlag.
– Leap ger konkreta tips som gör att bolagen ytterligare kan växla upp. Här får de en jättemöjlighet att säkra upp en lansering för den internationella marknaden, säger Julie Ammer, projektledare för Växtzon på Inkubera.
Förutom Spintr medverkade även Inkubera-bolagen Try me, Pausit, Deligate och Soft alarm. Den första omgången av Leap– Going Global, som är ett samarbete mellan Business Sweden, projektet Växtzon och Inkubera, avslutas i juni.