Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch.
– Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.
Våren 2019 bevittnade Lisa en våldsam händelse och blev kort därpå uppringd av en person som påstod sig vara polis och ville att Lisa skulle berätta vad hon sett. ”Hur ska jag kunna veta om du verkligen är polis” sa Lisa och strax därpå var idén till Securifid kläckt – en tjänst som säkerställer identiteten med den man talar med. Lisa och kollegan Jens Björkander bildade bolaget samma höst. Sedan hösten 2020 driver de Securifid på heltid. Från att inledningsvis även ha bearbetat privatpersoner, är nu fokus inställt på företag och organisationer.
– Första tiden kan man säga att vi sköt med hagelbössa, säger Lisa. Vi gick ut brett med vårt erbjudande och lärde av de kunder vi fick. Med utgångspunkt från allt vi lärt oss har vi nu anpassat vårt erbjudande och är mycket mer selektiva i hur vi bearbetar marknaden.
Nu i september var Securifids första kapitalrunda i hamn. Tio nya ägare gick in med tillsammans 6 mkr. Parallellt har man bildat en professionell och namnkunnig styrelse med bland annat består av Klarnas förste styrelseordförande, Peter Sjunnesson, och investeraren Anders Holm, känd bland annat från Draknästet.
– Jag är jättestolt över att vi lyckats knyta till oss så många personer med så gedigen kompetens. Dels skapar det trovärdighet i sig, men ännu viktigare är alla de erfarenheter och goda råd som styrelsen bidrar med. De hjälper oss att bli ännu mer professionella.
Företaget går nu ut med en större marknads- och PR-aktivitet. Strategin är nu att bearbeta företag och organisationer som med hjälp av Securifid kan öka sin trovärdighet gentemot sina kunder. Exempel på branscher man bearbetar är myndigheter, banker, försäkringsbolag, energibolag, och telemarketingföretag. En gemensam nämnare är att de kontaktar befintliga och presumtiva kunder via telefon.
– Vi har redan fått konkret intresse från i princip samtliga dessa branscher, berättar Lisa. Men vissa typer av företag och organisationer har lättare att ställa om än andra. Nu testas vår Securifid av telemarketingföretag och av företag inom energisektorn. Securifid är då en integrerad dela av den telekommunikationslösning som företagen använder, vilket gör det lätt för uppringaren att identifiera via SMS. Mottagaren behöver alltså inte ladda ner någon app.
Grundläggande för att Securifids marknadssatsning ska lyckas är trovärdigheten – att mottagaren verkligen litar på Securifids identifiering. Därför har man också inlett ett samarbete med stöldskyddsföreningen.
– Stöldskyddsföreningen vill bredda sitt erbjudande till att gälla även digital säkerhet och vi kan dra nytta av den trovärdighet som Stöldskyddsföreningen borgar för. En riktig win-win, säger Lisa.