Nyheter

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Vd Lisa Hasselgren samt Securifid-appen som säkerställer identiteten med den man talar med.

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch.
– Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.

Våren 2019 bevittnade Lisa en våldsam händelse och blev kort därpå uppringd av en person som påstod sig vara polis och ville att Lisa skulle berätta vad hon sett. ”Hur ska jag kunna veta om du verkligen är polis” sa Lisa och strax därpå var idén till Securifid kläckt – en tjänst som säkerställer identiteten med den man talar med. Lisa och kollegan Jens Björkander bildade bolaget samma höst. Sedan hösten 2020 driver de Securifid på heltid. Från att inledningsvis även ha bearbetat privatpersoner, är nu fokus inställt på företag och organisationer.
– Första tiden kan man säga att vi sköt med hagelbössa, säger Lisa. Vi gick ut brett med vårt erbjudande och lärde av de kunder vi fick. Med utgångspunkt från allt vi lärt oss har vi nu anpassat vårt erbjudande och är mycket mer selektiva i hur vi bearbetar marknaden.

 Nu i september var Securifids första kapitalrunda i hamn. Tio nya ägare gick in med tillsammans 6 mkr. Parallellt har man bildat en professionell och namnkunnig styrelse med bland annat består av Klarnas förste styrelseordförande, Peter Sjunnesson, och investeraren Anders Holm, känd bland annat från Draknästet.
– Jag är jättestolt över att vi lyckats knyta till oss så många personer med så gedigen kompetens. Dels skapar det trovärdighet i sig, men ännu viktigare är alla de erfarenheter och goda råd som styrelsen bidrar med. De hjälper oss att bli ännu mer professionella.

Företaget går nu ut med en större marknads- och PR-aktivitet. Strategin är nu att bearbeta företag och organisationer som med hjälp av Securifid kan öka sin trovärdighet gentemot sina kunder. Exempel på branscher man bearbetar är myndigheter, banker, försäkringsbolag, energibolag, och telemarketingföretag. En gemensam nämnare är att de kontaktar befintliga och presumtiva kunder via telefon.
– Vi har redan fått konkret intresse från i princip samtliga dessa branscher, berättar Lisa. Men vissa typer av företag och organisationer har lättare att ställa om än andra. Nu testas vår Securifid av telemarketingföretag och av företag inom energisektorn. Securifid är då en integrerad dela av den telekommunikationslösning som företagen använder, vilket gör det lätt för uppringaren att identifiera via SMS. Mottagaren behöver alltså inte ladda ner någon app.

Grundläggande för att Securifids marknadssatsning ska lyckas är trovärdigheten – att mottagaren verkligen litar på Securifids identifiering. Därför har man också inlett ett samarbete med stöldskyddsföreningen.

– Stöldskyddsföreningen vill bredda sitt erbjudande till att gälla även digital säkerhet och vi kan dra nytta av den trovärdighet som Stöldskyddsföreningen borgar för. En riktig win-win, säger Lisa.

 

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.