Nyheter

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Vd Lisa Hasselgren samt Securifid-appen som säkerställer identiteten med den man talar med.

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch.
– Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.

Våren 2019 bevittnade Lisa en våldsam händelse och blev kort därpå uppringd av en person som påstod sig vara polis och ville att Lisa skulle berätta vad hon sett. ”Hur ska jag kunna veta om du verkligen är polis” sa Lisa och strax därpå var idén till Securifid kläckt – en tjänst som säkerställer identiteten med den man talar med. Lisa och kollegan Jens Björkander bildade bolaget samma höst. Sedan hösten 2020 driver de Securifid på heltid. Från att inledningsvis även ha bearbetat privatpersoner, är nu fokus inställt på företag och organisationer.
– Första tiden kan man säga att vi sköt med hagelbössa, säger Lisa. Vi gick ut brett med vårt erbjudande och lärde av de kunder vi fick. Med utgångspunkt från allt vi lärt oss har vi nu anpassat vårt erbjudande och är mycket mer selektiva i hur vi bearbetar marknaden.

 Nu i september var Securifids första kapitalrunda i hamn. Tio nya ägare gick in med tillsammans 6 mkr. Parallellt har man bildat en professionell och namnkunnig styrelse med bland annat består av Klarnas förste styrelseordförande, Peter Sjunnesson, och investeraren Anders Holm, känd bland annat från Draknästet.
– Jag är jättestolt över att vi lyckats knyta till oss så många personer med så gedigen kompetens. Dels skapar det trovärdighet i sig, men ännu viktigare är alla de erfarenheter och goda råd som styrelsen bidrar med. De hjälper oss att bli ännu mer professionella.

Företaget går nu ut med en större marknads- och PR-aktivitet. Strategin är nu att bearbeta företag och organisationer som med hjälp av Securifid kan öka sin trovärdighet gentemot sina kunder. Exempel på branscher man bearbetar är myndigheter, banker, försäkringsbolag, energibolag, och telemarketingföretag. En gemensam nämnare är att de kontaktar befintliga och presumtiva kunder via telefon.
– Vi har redan fått konkret intresse från i princip samtliga dessa branscher, berättar Lisa. Men vissa typer av företag och organisationer har lättare att ställa om än andra. Nu testas vår Securifid av telemarketingföretag och av företag inom energisektorn. Securifid är då en integrerad dela av den telekommunikationslösning som företagen använder, vilket gör det lätt för uppringaren att identifiera via SMS. Mottagaren behöver alltså inte ladda ner någon app.

Grundläggande för att Securifids marknadssatsning ska lyckas är trovärdigheten – att mottagaren verkligen litar på Securifids identifiering. Därför har man också inlett ett samarbete med stöldskyddsföreningen.

– Stöldskyddsföreningen vill bredda sitt erbjudande till att gälla även digital säkerhet och vi kan dra nytta av den trovärdighet som Stöldskyddsföreningen borgar för. En riktig win-win, säger Lisa.

 

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


torsdag 12 september

TwopartID inleder samarbete med SFF Stöldskyddsföreningen

TwopartID är ett före detta Inkubera företag som har gjort det möjligt för parterna i ett telefonsamtal att identifiera sig för varandra. Bolaget har nu inlett ett samarbete med Stöldskyddsföreningen. – Ända sedan starten har vi arbetat för att bekämpa telefonbedrägerier, säger vd Lisa Hasselgren. Samarbetet med SSF Stöldskyddsföreningen är ett viktigt steg för att nå vår vision.

tisdag 27 augusti

Årets finalister i SKAPA-priset är här

Snart utser vi länsvinnaren i SKAPA-priset, Sveriges största innovationstävling. Länsvinnare får 30 000 kr och går dessutom går till riksfinal med chans att vinna en halv miljon. I Örebro län kan Inkubera tack vare samarbete med våra sponsorer även utse tre finalister som vi ger extra uppmärksamhet och som dessutom vinner 10 000 kr.

onsdag 21 augusti

Örebroföretagets plattform har potential att revolutionera programutvecklingen

Örebroföretaget Nornor har skapat en plattform som gör att programutveckling kan ske på mindre än halva tiden. Timmy Silesmos erfarenheter som tekniskt ansvarig hos ledande spelutvecklare och som lösningsarkitekt på Amazon, ligger till grund för plattformen som automatiskt skapar all nätverkskod och alla säkerhetsuppdateringar. Timmy och kollegorna på Nornor, Lukas Sandholm Duberg och Nimer Björnberg, siktar högt. – Vi är ensamma om en lösning som vi nu patentsöker. Om vi lyckas hela vägen, kan världens programvaruutveckling förändras i grunden, säger Timmy.

tisdag 20 augusti

Genombrott för Deligate – har tecknat avtal med Carrefour

Tidigare Inkubera-företaget Deligate har fått ett genombrott på en europeiska marknaden och tecknat ett avtal med den franska livsmedelsjätten Carrefour. Avtalet innebär att Deligates verktyg för datum- och prissänkning kommer att finnas i Carrefour Belgiens största butiker och bli en central lösning i kedjans arbete för att halvera matsvinnet, berättar Deligate i ett pressmeddelande. – Avtalet med Carrefour är enormt betydelsefullt för oss, inte minst ekonomiskt, säger vd Adam Vikström.