Nyheter

Moon Smart Focus gör hållbarhet till en konkurrensfördel

Moon Smart Focus grundare, Miko Lazic och vd:n Mathias Farnebo vid årets Örebrogala där de vann priset ”Årets innovation”.

Inkubera-bolaget Moon Smart Focus har världsunik teknik med sikte på Hollywood. Företagets smarta fokussystem kan hjälpa filmbranschen att arbeta mer effektivt genom att omtagningar på grund av oönskad oskärpa i det närmaste kan elimineras.
– Att göra en strategi för hållbarhet handlar inte om att kunna sätta en bock i en ruta och sedan gå vidare som att ingenting hade hänt, säger vd:n Mathias Farnebo. För oss handlar det om att skapa konkurrensfördelar och att göra affärer med hållbarhet som bas.

Inom Swedish Scaleups samverkar Inkubera och nio andra företagsinkubatorer och science parks i östra Mellansverige för att stötta företag i sin tillväxtsatsning. Ett av spåren inom Swedish Scaleups är att hjälpa bolagen att bygga strategier för hållbarhet. Christian Ståhlberg är projektledare på Inkubera.
– Det handlar inte om att putsa upp en snygg yta. Men för de bolag som bygger en affärsmodell där hållbarhet blir ett mervärde för kunderna, finns stora möjligheter, säger han.

Moon Smart Focus fick hjälp att ta fram strategin via ett antal workshops där bolaget belystes med utgångspunkt från en serie trender och utmaningar i världen. Strategin beskriver på vilket sätt bolaget kan bidra till en mer hållbar värld på ett sätt som kunder är intresserade av att betala för.
– Det handlar om mycket mer än bara miljön, säger Mathias. Andra områden är exempelvis även arbetsmiljö och ekonomi. Allra bäst blir det om vi kan bygga ett erbjudande som skapar bättre hållbarhet och ökad lönsamhet. Då skapas att ett integrerat och naturligt driv kring de här frågorna som blir hållbart i sig.

Filmbranschen har stora utmaningar inom hållbarhet. Världens alla filminspelningar lämnar ett stort fotavtryck. Det är ofta 30–100 människor inblandade, mycket utrustning, resor med flyg som sammantaget gör stor inverkan på samhälle och miljö. I genomsnitt produceras endast 4,5 minuter film på en arbetsdag.
– Moon Smart Focus kan användas till att öka effektiviteten avsevärt genom att minska antalet omtagningar, minska övertid, bemanning och tid för förberedelse, säger Mathias. På så sätt kan vår teknik användas av filmbranschen för att nå sina hållbarhetsmål, samtidigt som man frigör resurser för bättre storytelling och skådespeleri. Det är värt att betala för.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.