Nyheter

Nytt ägarkapital till Binary Brains

Inkubera-företaget Binary Brains får ett ägartillskott 2,8 mkr där Almi Invest står för merparten av kapitalet. Binary Brains är specialister på att förutsäga kundbeteenden, bland annat med hjälp av AI.
– Tack vare investeringen kan vi nu rekrytera fler talanger till vårt team och göra AI tillgängligt för ännu fler kunder, säger vd Jacob Kihlbaum

Binary Brains har vuxit snabbt sedan starten i slutet av 2018. Med hjälp av stora kunskaper inom statistik och tack vare kraften i AI, kan Binary Brains team gräva fram det mest betydelsefulla i kundernas data och förvandla dem till träffsäkra förutsägelser om framtiden.
– Man kan säga att vi är bra på att lära oss hur våra uppdragsgivares kunder agerar. Det ökar förståelsen för vilken marknadsföring som verklighet fungerar. Dessutom kan våra uppdragsgivare göra bättre prognoser och optimera exempelvis bemanning.

Det finns också ett tydligt hållbarhetsperspektiv i Binary Brains kunderbjudande.
– Ju bättre förutsägelser våra kunder kan göra om framtiden, desto mer resurssnålt kan de agera. Exempelvis minskar inköp, transporter och svinn i takt med att kunderna kan optimera sin produktion av varor och tjänster.

Binary Brains har idag kunder och samarbetspartners som Live Nation och Dormy, Caspeco och Visual Art. Som vinnare av en open innovation-tävling har bolaget även inlett ett samarbete med IKEA. Kapitaltillskotten från Almi och några privata finansiärer möjliggör för Binary Brains att ta ytterligare ett steg i sin utveckling.
– Tack vare investeringen kan vi nu rekrytera fler talanger till vårt team för att tillgängliggöra AI för fler. Dessutom kan vi förbereda en internationell expansion, säger Jacob.

Binary Brains har varit ett Inkubera-företag sedan årsskiftet 2018/2019 när företaget var helt nystartat. Jacob vill passa på att tacka för stödet från Inkubera.
– Inkubera har ända sedan starten varit ett viktigt strategiskt bollplank inom flera områden, säger Jacob. Utan det stödet hade vi inte kommit dit vi är idag.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.