Nyheter

Örebro universitet säkerställer B-Engageds modell

Martin Lind, Örebro universitet och Viktoria Lindqvist, B-Engaged. Foto: Jesper Eriksson.

B-Engageds affärsidé bygger på medarbetarundersökningar som med hjälpav AI automatiskt omvandlas till konkreta åtgärdsförslag för att öka engagemanget i kundernas organisationer. Genom Inkubera och programmet Swedish Scaleups kunde B-Engaged få hjälp av Örebro universitet att säkerställa att deras metod är pålitlig och grundad i aktuell forskning.
– Vi har fått en jättebra kontakt med Martin Lind som är lektor vid Örebro universitet, säger en av B-Engageds delägare, Viktoria Lindqvist. Det är viktigt för oss att kunna visa att vår modell håller hela vägen.

Swedish Scaleups är ett samverkansprojekt där Inkubera och nio andra företagsinkubatorer och science parks i östra Mellansverige samverkar för att fler företag ska växa och öka sin omsättning. För B-Engaged är deras modells trovärdighet A och O. Swedish Scalups hjälpte företaget genom att göra en upphandling som Örebro universitetet tog hem. För lektor Martin Lind blev det en möjlighet att möta företagare som arbetar praktiskt med ett område som han forskar i.
–Jag tycker att själva gränssnittet och idén som B-Engaged jobbar med är extremt spännande. För mig var det helt nytt att man kunde jobba på det här sättet. Att genomföra externa uppdrag som det här ger också ger en annan dimension till den forskning jag bedriver dagligdags.

Christian Ståhlberg, projektledare för Swedish Scalups på Inkubera, hoppas att kunna koppla ihop fler företag med företag och universitet.
– En ökad kontaktyta mellan företag och akademisk forskning är ett av målen för projektet. Exemplet med
B-Engaged och Örebro universitet är ett jättebra exempel på hur vill jobba.

B-Engageds modell har blivit genomlyst av forskare tidigare. Men utvecklingen går fort och det gäller att företaget hänger med i den. Tack vare samarbetet kan de uppdatera sin lösning med de senaste rönen inom agilt ledarskap och inkludering, två starka trender just nu.
– Det betyder jättemycket. Dels ger det oss mycket kunskap och tyngd i vårt affärskoncept, dels ökar det vår konkurrenskraft. Det är inte många aktörer som kan visa att man har din grund i forskningen som vi bygger upp steg för steg.

Genom Inkubera och Swedish Scaleups har B-Engaged även fått hjälp att höja nivån på sin digitala marknadsföring.
– Med hjälp av en upphandlad digital reklambyrå har vi optimerat vår digitala närvaro. Vi har bland annat fått hjälp med att analysera vårt Google Ads-konto och våra annonser för att generera fler konverteringar. Vi ser redan skillnad – så hjälpen vi fick var mycket värdefull för oss.

B-Engaged som drog igång vid årsskiftet har haft en snabb utveckling.
– Vi har redan ett 10-tal kunder, varav flera statliga verk och bolag med över 1 miljard i omsättning. Vårt mål är att finnas på en internationell marknad inom ett par år.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


måndag 7 oktober

Isak vill ersätta engångskartonger med smarta boxar i ett cirkulärt system

Engångskartong av wellpapp har ända sedan början av 1900-talet varit så dominerande som transportförpackningen att vi nästan tar den för självklar. Men när Isak Husovic, som nu driver Brightbox, sökte idéer för sitt eget företagande, var engångskartonger en av de första saker han ifrågasatte. – Under min gymnasietid fick jag lära mig att hållbarhet är nyckeln för framtidens företagande. Ganska tidigt i processen började jag tänka på kartonglådor. Skulle de kunna ersättas med ett retursystem? Hur skulle det i så fall vara uppbyggt?

torsdag 19 september

SKAPA-pris till programvara som underlättar redovisning av kryptovaluta samt till lampa som drivs av saltvatten

Årets länspristagare av SKAPA-priset är Johannes Norrbacka och Rafael Reyes på företaget Monetax. De har utvecklat en programvara som gör det enkelt att redovisa affärer med kryptovaluta, något som annars är komplicerat. Länspriset av SKAPA-talang (till innovatörer under 30 år) gick till William Asefaw för hans saltvattendrivna lampa, Salt Lamp. Lampan kan ge ljus till människor i krissituationer och till människor som inte har tillgång till elnät. Båda vinnarna får 30 000 kr och representerar dessutom länet i riksfinalen som går av stapeln i november.

torsdag 12 september

TwopartID inleder samarbete med SFF Stöldskyddsföreningen

TwopartID är ett före detta Inkubera företag som har gjort det möjligt för parterna i ett telefonsamtal att identifiera sig för varandra. Bolaget har nu inlett ett samarbete med Stöldskyddsföreningen. – Ända sedan starten har vi arbetat för att bekämpa telefonbedrägerier, säger vd Lisa Hasselgren. Samarbetet med SSF Stöldskyddsföreningen är ett viktigt steg för att nå vår vision.

tisdag 27 augusti

Årets finalister i SKAPA-priset är här

Snart utser vi länsvinnaren i SKAPA-priset, Sveriges största innovationstävling. Länsvinnare får 30 000 kr och går dessutom går till riksfinal med chans att vinna en halv miljon. I Örebro län kan Inkubera tack vare samarbete med våra sponsorer även utse tre finalister som vi ger extra uppmärksamhet och som dessutom vinner 10 000 kr.