
Henrik von Sheele, Tendoers vd.
Upphandlingar står för nära en tredjedel av EU-ländernas samlade BNP. Men att svara på upphandlingar är ofta så svårt och tidskrävande och många mindre företag inte kan delta i konkurrensen. Det vill Örebro-företaget Tendoer ändra på. Med hjälp av en programvara som drivs av den senaste AI-tekniken, kan kunderna svara på upphandlingar både snabbare och med bättre kvalitet.
– Vi tror och hoppas att vi kan bidra till en bättre och sundare konkurrens. Om fler mindre företag har möjlighet att konkurrera på lika villkor som de stora drakarna, är det något vi alla skulle tjäna på, säger Henrik von Scheele, en av företagets grundare.
För ett år sedan träffade Henrik mötte medgrundaren Thomas Bergman på ett startupprogram i Stockholm. De märkte att de jobbade bra tillsammans.
– Redan när vi träffades hade jag en idé om hur AI skulle kunna användas för att underlätta den tidsödande process att svara på anbud. Både Thomas och jag har erfarenhet av såväl upphandlingar som AI-verktyg och upptäckte dessutom att vi hade liknande drivkrafter.
När startupprogrammet avslutades i mars förra året startade Henrik och Thomas företaget som idag heter Tendoer (tender = anbud). De första månaderna fokuserade de på att utveckla själva programvaran. Den är byggt efter principen AI-native, eller inbyggd AI, vilket innebär att den artificiella intelligensen är integrerad i själva kärnan.
– Det är stor skillnad på att bygga in AI från grunden jämfört med om AI-funktionaliteten ”klistras på” i efterhand, menar Henrik. Vi har byggt en stabil grund som vi kommer att ha nytta av när vi i framtiden bygger på mer och mer funktionalitet.
Första steget när ett företag ska börja använda tjänsten är att mata in så mycket relevant fakta som möjligt om företaget samt dess varor och tjänster. Har man tidigare lämnat anbud lägger man även in dessa. Detta innebär gör att man förser AI:n med byggstenar till framtida anbud. Rena grundfakta om företaget kommer AI:n sedan enkelt att få på plats, medan komplexa beskrivningar kan kräva egna justeringar. I takt med att man använder Tendoer, blir AI:n mer träffsäker.
–Sammantaget anser både vi och de företag som hunnit testa tjänsten att anbuden både blir bättre och tar kortare tid att besvara. Det innebär att man hinner svara på fler anbud och att man i förlängningen förhoppningsvis får göra fler affärer, säger Henrik.
Tendoer fick sina första betalande kunder i slutet av 2024. Nu ligger stort fokus på marknadsbearbetning.
– Nu genomför vi ungefär ett säljmöte om dagen. I de flesta fall resulterar mötena i att kunderna vill testa produkten. Vi är brukar uppmana dem att jämföra Tendoer med de fåtal andra alternativ som finns på marknaden. Hittills visar det sig vara en bra strategi. Tendoer står sig väl i konkurrensen.
Tendoer har varit ett Inkubera-företag i ett par månader.
– Vi har haft otroligt stor nytta av Inkubera, menar Henrik. Det är ett bra upplägg och vi får träffa kompetenta personer som ger bra tips och råd. Dessutom är det härligt att få vara en del av den innovativa miljön på Creative House.
I nuläget jobbar fem personer heltid på Tendoer. Företaget är dessutom mitt i en rekryteringsprocess för att hitta en ny CTO. Till att börja med vill de växa sig starka på den svenska marknaden, men på sikt även internationellt.
– Trots att vi har en programvara med unik funktionalitet bygger vår affärsmodell på ett relativt lågt pris, vilket innebär att även små företag ska ha råd med Tendoer. Vi vill demokratisera AI-teknologin inom anbudsstöd och skapa en sundare och bättre konkurrens. Lyckas vi med det och med att skapa verklig nytta för våra kunder kommer det att gå bra för Tendoer också.
Innan vi avslutar intervjun, passar Henrik på att avslöja en nyhet.
– Inte om kort kommer vi att lansera ytterligare än tjänst, men med denna vänder vi oss till offentliga och privata aktörer som utlyser upphandlingar. Blir det som vi tror och hoppas kommer de både kunna spara tid och skapa mer träffsäkra upphandlingar. Dessutom kommer vi att kunna förenkla uppföljningen, säger Henrik.