Nyheter

SafetyNet Alarm – trygghet via det egna nätverket

Med SafetyNet Alarm kan du larma ditt personliga nätverk om du exempelvis gått vilse, känner dig hotad eller blivit överfallen. Till skillnad från de flesta andra larmsystem är SafetyNet Alarm byggt för personlig säkerhet, inte för att skydda egendom.
– Jag har jobbat i larm- och försäkringsbranschen i stora delar av mitt liv, säger vd Joachim Holmqvist. Jag ser ett stort behov av det som vi nu kan erbjuda.

SafetyNet Alarm bygger på en app som flera personer i ett nätverk – i regel släkt och vänner – installerar. Alla som gör detta kan både larma och ta emot larm. Om någon i nätverket upplever att de hamnat i en otrygg situation, kan de med ett knapptryck larma alla i nätverket samtidigt som mobiltelefonen ger ifrån sig en hög signal. Personerna i nätverket ser omedelbart var den som larmat befinner sig, samtidigt som en chattfunktion öppnas så att nätverket kan samordna sina hjälpinsatser.
– Vi lanserar både en enklare gratisvariant för få användare och en betalversion med full funktionalitet och större nätverk.

En av funktionerna som bara finns i betalversionen är något man kallar Follow-me-home.
– Med Follow-me-home kan gruppen följa den som larmar via trackning, något som är användbart om upplever otrygghet när de exempelvis passerar en mörk park.

Joachims cv är innehållsrikt. Han har varit anställd på bland annat Folksam, Sydkraft och Transcom och har också varit franchisetagare hos Securitas Direct som sedan blev Verisure. Gemensamma nämnare är ledande positioner med inriktning på sälj och marknadsföring.
– Jag är en person som trivs med många järn i elden och när både människor och själva verksamheten växer och utvecklas.

Sedan några veckor tillbaka är SafetyNet Alarm ett Inkubera-företag.
– Jag har haft jättenytta av Inkuberas breda nätverk av affärscoacher inom olika kompetens områden, säger Joachim. Inte minst har det varit nyttigt att de agerat djävulens advokat när vi tillsammans har vänt och vridit på min affärsmodell. Jag är ju inte alls någon ”rockie” inom företagande, men Inkubera har gjort stor nytta för mig och företaget på kort tid.

Nu väntar lanseringen av SafetyNet Alarm med start i slutet av februari. Strategin är att främst använda influencers och sociala medier och spridning mun till mun.
– Jag har höga förväntningar. Jag ser en bra och skalbar lösning på ett växande problem. Jag har också idéer på hur man kan göra produkten ännu bättre, säger Joachim hemlighetsfullt.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.