Nyheter

Splitgrid breddar sitt erbjudande

Jonas Forsman, vd på Splitgrid.

Splitgrid, Som var Inkubera-bolag under olika perioder 2016 – 2019, breddar nu sitt erbjudande. Från att tidigare varit fokuserade på kommissionshandel, kommer man nu även att erbjuda en fakturalösning.
– Detta ger oss möjlighet att nå en betydligt större marknad, säger vd Jonas Forsman.

Genom att nu vända sig till den del av handeln som använder traditionell fakturering, når man en del av marknaden som tidigare inte har varit tillgänglig.
– Med den här utvecklingen kommer Splitgrid gå från att vara starkt förknippad med kommissionshandel, till att ta hand om hela betalflödet från butik till leverantör, säger Jonas till butikstrender.se.

Jonas är en tillsammans med Göran Eriksson grundare av företaget som utgår från
Örebro.
– Tack vare breddningen spelar ingen roll vilken affärsmodell man har i botten. Vårt mål är att öka försäljningen för alla som använder tjänsten.

Kommissionshandel bygger att leverantörer ställer upp sina varor i butik och får betalat efter hur försäljningen går. Splitgrids nya lösning som gör det möjligt att även lägga in fakturor i systemet och så sätt jobba med traditionell fakturering, som dominerar svensk handel.

Kortfattat innebär den nya funktionen att leverantörer kan låta sina varor finnas i butiker utan att butikerna köper dem, eller att en faktura med längre löptid delbetalas under tiden med hjälp av Splitgrid. Splitgrids fakturalösning innebär då att leverantören dagligen får delbetalning under kredittiden.
– Om det är en faktura med 60 dagars betalningstid, betalar butiken 1/60-del per dag tills dess att fakturan är betald, berättar Jonas. Det gör att leverantören kraftigt minskar sin risk och slipper dessutom att skicka påminnelser.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


torsdag 12 september

TwopartID inleder samarbete med SFF Stöldskyddsföreningen

TwopartID är ett före detta Inkubera företag som har gjort det möjligt för parterna i ett telefonsamtal att identifiera sig för varandra. Bolaget har nu inlett ett samarbete med Stöldskyddsföreningen. – Ända sedan starten har vi arbetat för att bekämpa telefonbedrägerier, säger vd Lisa Hasselgren. Samarbetet med SSF Stöldskyddsföreningen är ett viktigt steg för att nå vår vision.

tisdag 27 augusti

Årets finalister i SKAPA-priset är här

Snart utser vi länsvinnaren i SKAPA-priset, Sveriges största innovationstävling. Länsvinnare får 30 000 kr och går dessutom går till riksfinal med chans att vinna en halv miljon. I Örebro län kan Inkubera tack vare samarbete med våra sponsorer även utse tre finalister som vi ger extra uppmärksamhet och som dessutom vinner 10 000 kr.

onsdag 21 augusti

Örebroföretagets plattform har potential att revolutionera programutvecklingen

Örebroföretaget Nornor har skapat en plattform som gör att programutveckling kan ske på mindre än halva tiden. Timmy Silesmos erfarenheter som tekniskt ansvarig hos ledande spelutvecklare och som lösningsarkitekt på Amazon, ligger till grund för plattformen som automatiskt skapar all nätverkskod och alla säkerhetsuppdateringar. Timmy och kollegorna på Nornor, Lukas Sandholm Duberg och Nimer Björnberg, siktar högt. – Vi är ensamma om en lösning som vi nu patentsöker. Om vi lyckas hela vägen, kan världens programvaruutveckling förändras i grunden, säger Timmy.

tisdag 20 augusti

Genombrott för Deligate – har tecknat avtal med Carrefour

Tidigare Inkubera-företaget Deligate har fått ett genombrott på en europeiska marknaden och tecknat ett avtal med den franska livsmedelsjätten Carrefour. Avtalet innebär att Deligates verktyg för datum- och prissänkning kommer att finnas i Carrefour Belgiens största butiker och bli en central lösning i kedjans arbete för att halvera matsvinnet, berättar Deligate i ett pressmeddelande. – Avtalet med Carrefour är enormt betydelsefullt för oss, inte minst ekonomiskt, säger vd Adam Vikström.