Splitgrid, Som var Inkubera-bolag under olika perioder 2016 – 2019, breddar nu sitt erbjudande. Från att tidigare varit fokuserade på kommissionshandel, kommer man nu även att erbjuda en fakturalösning.
– Detta ger oss möjlighet att nå en betydligt större marknad, säger vd Jonas Forsman.
Genom att nu vända sig till den del av handeln som använder traditionell fakturering, når man en del av marknaden som tidigare inte har varit tillgänglig.
– Med den här utvecklingen kommer Splitgrid gå från att vara starkt förknippad med kommissionshandel, till att ta hand om hela betalflödet från butik till leverantör, säger Jonas till butikstrender.se.
Jonas är en tillsammans med Göran Eriksson grundare av företaget som utgår från
Örebro.
– Tack vare breddningen spelar ingen roll vilken affärsmodell man har i botten. Vårt mål är att öka försäljningen för alla som använder tjänsten.
Kommissionshandel bygger att leverantörer ställer upp sina varor i butik och får betalat efter hur försäljningen går. Splitgrids nya lösning som gör det möjligt att även lägga in fakturor i systemet och så sätt jobba med traditionell fakturering, som dominerar svensk handel.
Kortfattat innebär den nya funktionen att leverantörer kan låta sina varor finnas i butiker utan att butikerna köper dem, eller att en faktura med längre löptid delbetalas under tiden med hjälp av Splitgrid. Splitgrids fakturalösning innebär då att leverantören dagligen får delbetalning under kredittiden.
– Om det är en faktura med 60 dagars betalningstid, betalar butiken 1/60-del per dag tills dess att fakturan är betald, berättar Jonas. Det gör att leverantören kraftigt minskar sin risk och slipper dessutom att skicka påminnelser.