Först nominerade till Årets Innovation i Örebro. Kort därefter signade Splitgrid sin första butikskund i och med avtalet med konceptbutiken Vallgatan 12 i Göteborg.
– Det känns väldigt kul och inspirerande. Vallgatan 12 erbjuder ett noggrant urval av både mode, inredning, konst och blommor. Och vår lösning lämpar sig perfekt för den här typen av butiker med flera olika varumärken, säger Splitgrids VD Göran Eriksson.
Med Splitgrid fördelas kassamedlen från försäljningen per automatik till leverantörerna direkt vid försäljning i butiken. Varumärkesleverantörerna får därmed sin andel regelbundet tillsammans med en rapport över försäljningen. Rapporten fungerar som en ny beställningsorder för att säkerställa att butiken alltid har ett påfyllt utbud av varor till försäljning.
– Vallgatan 12 kommer att använda Splitgrid både för sin webbutik och i den fysiska butiken, tydliggör Göran Eriksson.
Nu fokuserar Splitgrid på att fortsätta sprida och sälja in sin innovativa produkt. Under 2016 är målet att bolaget ska etablera sig ordentligt på marknaden. Man för just nu diskussioner med flera leverantörer och förhoppningen är att fler, både butiker och leverantörer, ska koppla upp sig till systemet under våren.
– Framförallt vänder vi ju oss mot segmentet kläder och skor. Men vi för diskussioner även med andra branscher – exempelvis ger vår tjänst fastighetsägare möjlighet att bli mer flexibla i sin lokaluthyrning, säger Göran Eriksson.