Sportpengen hjälper idrottslag i Sverige och utomlands att bygga en trygg ekonomisk bas för sin verksamhet. Via en digital plattform driver lagen insamlingskampanjer som maximerar intäkterna i förhållande till arbetsinsatserna. I stället för att exempelvis sälja lotter, kakor eller underkläder, bidrar de som vill stötta föreningarna med en fast summa varje månad eller vid varje mål eller seger. Nu utökar grundaren Per Hjaldahl teamet och tar in nytt kapital för att finansiera en snabb expansion.
– Vi siktar på en användartillväxt på 400 % de närmaste 12 månaderna. Innan jul stänger vi även vår första kapitalrunda.
För tio års sedan var Per en av de drivande i en kvartersklubb med mycket svag ekonomi. Där och då föddes idéen som 2019 blev företaget Sportpengen.
– Idén är väldigt enkel och det är en av styrkorna. I stället för att sälja saker fick vi människor i vår närhet att stötta klubben med en liten valfri summa för varje mål vi gjorde. Det gick fantastiskt, vi vände lagets ekonomi på bara två år.
Just när Sportpengen skulle lansera sin idé våren 2019, slog pandemin till. Per fick snabbt lägga om sina planer som bland annat innefattande sponsring av ungdomsturneringar. Idrottssverige har varit noga med att följa myndigheternas rekommendationer. Inte minst föreningar inom breddidrotten har skalat ner sina verksamheter under pandemin. Deras behov av intäkter har helt enkelt tillfälligt minskat.
– Det blev inte riktigt som vi tänkte, men för oss har pandemin inte bara varit av ondo. Vi har utvecklat såväl våra strategier som vår plattform och står nu betydligt bättre rustade än för ett par år sedan.
En stor förändring är att Göran och Ulrika Asp som tidigare drivit gymmet Motionsform, nu har gått in som operativa krafter på marknadssidan. De är också en av Sportpengens nya delägare. Flera investerare har anmält intresse och Per räknar med att företagets första kapitalrunda stängs innan jul. Fortfarande kan det finnas plats för ytterligare någon som vill vara med på resan.
– Vi planerar för en snabb expansion – först i Sverige och sedan utomlands. En stor del av kapitalet finansierar en ny och unik lösning som innebär att lagen kommer att nå bättre resultat med lägre arbetsinsatser. Vi är mycket förväntansfulla över vad den kommer att kunna åstadkomma.
Med hjälp av Inkubera gjorde Sportpengen för ett några veckor sedan en så kallad Impact-analys för att utveckla och tydliggöra hur bolaget kan integrera hållbarhet i sin affärsmodell.
– Väldigt värdefullt att få hjälp att öka tydligheten både för oss själva och i våra relationer till omvärlden. Genom vår affärsmodell bidrar vi bland annat aktivt till att nå FN:s globala mål 3 ”God hälsa och välbefinnande” samt mål 12 ”Hållbar konsumtion och produktion”. Redan från början ville jag bygga ett ”vackert bolag” – skalbart, med en internationell mission kring hälsa och som inte profiterar på onödig konsumtion. Nu lägger vi in en högre växel och växer snabbare.