Nyheter

Sportpengen: ”Vi ska växa med 400 % på tolv månader”

Ett laddat team – Ulrika Asp, Per Hjaldahl och Göran Asp.

Sportpengen hjälper idrottslag i Sverige och utomlands att bygga en trygg ekonomisk bas för sin verksamhet. Via en digital plattform driver lagen insamlingskampanjer som maximerar intäkterna i förhållande till arbetsinsatserna. I stället för att exempelvis sälja lotter, kakor eller underkläder, bidrar de som vill stötta föreningarna med en fast summa varje månad eller vid varje mål eller seger. Nu utökar grundaren Per Hjaldahl teamet och tar in nytt kapital för att finansiera en snabb expansion.
– Vi siktar på en användartillväxt på 400 % de närmaste 12 månaderna. Innan jul stänger vi även vår första kapitalrunda.

För tio års sedan var Per en av de drivande i en kvartersklubb med mycket svag ekonomi.  Där och då föddes idéen som 2019 blev företaget Sportpengen.
– Idén är väldigt enkel och det är en av styrkorna. I stället för att sälja saker fick vi människor i vår närhet att stötta klubben med en liten valfri summa för varje mål vi gjorde. Det gick fantastiskt, vi vände lagets ekonomi på bara två år.

Just när Sportpengen skulle lansera sin idé våren 2019, slog pandemin till. Per fick snabbt lägga om sina planer som bland annat innefattande sponsring av ungdomsturneringar. Idrottssverige har varit noga med att följa myndigheternas rekommendationer. Inte minst föreningar inom breddidrotten har skalat ner sina verksamheter under pandemin. Deras behov av intäkter har helt enkelt tillfälligt minskat.
– Det blev inte riktigt som vi tänkte, men för oss har pandemin inte bara varit av ondo. Vi har utvecklat såväl våra strategier som vår plattform och står nu betydligt bättre rustade än för ett par år sedan.

En stor förändring är att Göran och Ulrika Asp som tidigare drivit gymmet Motionsform, nu  har gått in som operativa krafter på marknadssidan. De är också en av Sportpengens nya delägare. Flera investerare har anmält intresse och Per räknar med att företagets första kapitalrunda stängs innan jul. Fortfarande kan det finnas plats för ytterligare någon som vill vara med på resan.

– Vi planerar för en snabb expansion – först i Sverige och sedan utomlands. En stor del av kapitalet finansierar en ny och unik lösning som innebär att lagen kommer att nå bättre resultat med lägre arbetsinsatser. Vi är mycket förväntansfulla över vad den kommer att kunna åstadkomma.

Med hjälp av Inkubera gjorde Sportpengen för ett några veckor sedan en så kallad Impact-analys för att utveckla och tydliggöra hur bolaget kan integrera hållbarhet i sin affärsmodell.

– Väldigt värdefullt att få hjälp att öka tydligheten både för oss själva och i våra relationer till omvärlden. Genom vår affärsmodell bidrar vi bland annat aktivt till att nå FN:s globala mål 3 ”God hälsa och välbefinnande” samt mål 12 ”Hållbar konsumtion och produktion”. Redan från början ville jag bygga ett ”vackert bolag” – skalbart, med en internationell mission kring hälsa och som inte profiterar på onödig konsumtion. Nu lägger vi in en högre växel och växer snabbare.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


måndag 12 maj

Inkubera söker ny vd

Vi på Inkubera står inför en spännande utvecklingsresa. Med sikte på 2029 ska vi fördjupa vår roll som en regionalt förankrad inkubator i nationell framkant, med ett tydligt bidrag till internationell konkurrenskraft. Det handlar om att stödja fler innovativa bolag från hela länet, särskilt inom tillämpad AI, Life Science och hållbar teknik, samt att bygga ett ekosystem där idéer snabbt kan växa till skalbara företag. Vi söker en ledare som med mod, nyfikenhet och samarbetsförmåga kan ta Inkubera in i nästa utvecklingsfas – tillsammans med ett starkt team, en engagerad styrelse och ett brett nätverk av aktörer inom akademi, näringsliv och offentlig sektor.

fredag 9 maj

Flexdrive skapar nya hållbara tjänster kring bilinnehav

De flesta bilar står stilla ungefär 22 av dygnets 24 timmar. Trots detta halveras deras värde på bara tre år. Ragnar Sethson har arbetat som konsult inom digitalisering, IT och affärsmodeller i över 16 år. Med sitt nya bolag Flexdrive utmanas etablerade sanningar kring bilägande och långa leasingkontrakt genom digitalisering. – Vi har skapat lösningar kring bilinnehav som är mer flexibla, mer hållbara och mer fördelaktiga för plånboken, säger han.

torsdag 8 maj

Inkubera slussade 3,9 miljoner kronor från Vinnova till Örebroregionens företag

Sedan 2022 har Inkubera förmedlad så kallade innovationscheckar från Vinnova till företag i Örebro län. När nu projektet håller på att gå i mål – det avslutas september 2025 – kan vi konstatera att hela 3,9 miljoner kronor har kommit företagen till del. – Min bedömning är att innovationscheckarna har gjort stor nytta. Många bolag har fått hjälp att utveckla sin verksamhet på ett sätt som de annars inte hade haft svårt att klara helt på egen hand, säger Julie Ammer, verksamhetscontroller på Inkubera, som ansvarat för projektet.

onsdag 30 april

Maptun 2.0 – Örebroföretaget växer på flera ledder

Maptun skalar upp på flera sätt. Den första september lämnar de sina gamla lokaler på 1200 kvm för helt nya på 4 000 kvm. Flytten gör det möjligt att ta emot fler kunder plats samtidigt som företaget fortsätter att expandera på exportmarknaderna, som idag står för 65 % av omsättningen. – Jag har haft förmånen att få arbeta med många väldigt duktiga människor som har hjälpt mig att lyfta blicken och sätta djärvare mål. Att jag nu står i nästan färdiga lokaler hade förmodligen inte skett utan samarbetet med Inkubera.