Nyheter

Succé för bolaget som löste ett klassiskt golfproblem

Golfspelare är förutsägbara. När ledigheten kommer, solen strålar och gräset lyser grönt vill de alla ut och svinga sina klubbor. Resultat: fullbokade banor. Eller ändå inte. Alltfler väljer att avsluta spelet efter halva banan, det vill säga redan efter bara nio hål. Det innebär att stora delar av banornas sista nio hål inte används trots att det står ”fullbokat” i bokningssystemet. Problemet är välkänt sedan länge, men nu har Hannes Rydell, är en ung golfare och entreprenör, skapat en lösning.
– Vår app ”Sista 9” har fått 1 300 användare sedan 11 juli och fler ansluter hela tiden. Sista 9 gör att fler golfare kommer ut på banan och att klubbarna ökar sina intäkter.

Hannes har spelat golf i hela sitt liv och har 0 i handicap – en nivå som framstår som en ouppnåelig dröm för de flesta. Även om hans dröm att en dag bli golfproffs inte blev verklighet, talar mycket för att han ändå kommer att kunna försörja sig på sporten. Hannes kläckte affärsidén till Sista 9 under sin gymnasietid.
– Jag gjorde enligt skolboken, kan man säga. Jag letade efter ett olöst problem i min närhet och funderade på man skulle lösa det, berättar han.

Hannes lösning, en app där golfare tipsar andra golfare om spelmöjlighet eftersom om att de själva ämnar kliva av efter bara nio hål, var så bra att den vann första pris i tävlingen Creative Dragons som arrangeras av Creative House i Örebro.
– Förutom uppmuntran fick jag en kontorsplats och 5 000 kr i prispengar. Men det viktigaste var att jag fick ett nätverk av kompetenta personer som ville satsa tid och pengar på att jag skulle kunna förverkliga min idé. Flera av de personer jag kom i kontakt med är idag är delägare i mitt bolag DropInGolf Sweden AB.

Appen har på kort tid fått fotfäste bland landets golfare. 1 300 spelare är redan användare på 145 av landets 500 golfklubbar. Hannes förklaring till varför det gått så snabbt är att alla inblandande tjänar på det.
– Golfarna kommer lättare ut på banan och golfklubbarna gör banan mer tillgänglig både för medlemmar och gäster. I förlängningen ger det ökade intäkter, inte minst genom fler bokningar från betalande gäster.

Appen är gratis i sitt grundutförande, men inom kort kommer både spelare och golfklubbar ha möjlighet att lägga till plus- och premiumversioner.
– Vår lösning är fortfarande under utveckling. I framtiden kommer de betalande spelarna exempelvis att få tips om lediga tider lite snabbare än gratiskunderna. De klubbar som i framtiden köper premiumversionen kommer att få total kontroll över systemet för att exempelvis på egen hand kunna boka in spelare de sista nio hålen.

DropIn Golf

Från vänster: Delägarna Fredric Öjebrandt, Niclas Molinder och Samuel Danielsson samt grundaren Hannes Rydell.

Problemet med de delvis outnyttjade banorna är ett växande internationellt problem. Dessutom uppger 60% av spelarna att de uppskatta golfen ännu mer och den inte slukade så mycket tid. Nästan en tredjedel av alla golfare säger också att de skulle spela bara 9 hål oftare om det var mer uppmuntrat.
– Vi har siktet inställt på en internationell marknad, säger Hannes. Lyckas vi här i Sverige ser jag ingen anledning till att vår lösning inte skulle funka internationellt. Faktum är att mycket talar för att en expansion skulle kunna gå ännu snabbare utomlands.

DropIn Golf har precis blivit ett Inkubera-företag.
– Att jobba med Inkubera ger oss ytterligare trovärdighet gentemot kunder och partners. Vi står nu inför en expansionsfas där vi också ska ta in nytt kapital. Jag är övertygad om att samarbetet med Inkubera kommer att vara betydelsefullt för oss.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


onsdag 19 juni

Uppskattat meetup kring blockchain, krypto och rekrytering

Fredagen 14 juni höll Inkubera ett meetup på Creative House. Ett 20-tal personer från Inkubera-företag och övrigt nätverket slöt upp. Johannes Norrbacka från Monetax höll en uppskattad föreläsning om blockchain och kryptovaluta och Raman Ramalingam delade med sig av sinden datadrivna metod för rekrytering till startups som gjort att han har stora delar av världen som arbetsfält. – Det är kul att se hur Inkubera-företagen nätverkar och utbyter erfarenheter, säger Inkuberas vd, Fredrik Stenman. Det här är ett av sätten vi arbetar för att bygga en community.

onsdag 29 maj

Ny period för Vinnovas innovationscheckar

Nu öppnar en period för Vinnovas innovationscheckar. I Örebro län är det som Inkubera förmedlar dem till länets företag.  Nu finns chansen att ta del av nya innovationscheckar på upp till 100.000 kronor och infrastrukturcheckar på upp till 400.000 kronor. Små- och medelstora företag kan ta del av checkarna som kan användas inom tre områden – affärsutveckling, Infrastruktur (ex labb och demoanläggningar) samt Immateriella tillgångar. Sista dag för en intresseanmälan är 5 juni.

tisdag 28 maj

Kostnadsfria exportmöjligheter för företag som vill växa

Driver du ett innovativt företag som vill skala upp med hjälp med hjälp av export. Nu finns tre EU-projekt som erbjuder kostnadsfri hjälp att komma ut på exportmarknader. Projekten leds av Norrköping Science Park men även företag i Örebro län är välkomna att söka.

torsdag 16 maj

Skolado motverkar mobbning och psykisk ohälsa på fler än 50 skolor

Med "världens roligaste" digitala enkäter får skolbarn på drygt 50 svenska skolor berätta hur de trivs på skolan. Lärare och skolledning får snabbt sammanställningar av hur eleverna trivs och kan sätta in åtgärder om det behövs. Grundaren Ismael Hamoudi, som själv hade många kompisar som mådde dåligt under skoltiden, menar att Skolado gör stor skillnad för eleverna på de skolor där verktyget finns. "Att svara på Skolados frågor tar fem minuter och eleverna tycker att det är kul. Det gör att skolorna kan göra undersökningen ofta. Ett barn som inte mår bra måste få hjälp snabbt."