Nyheter

Succé för bolaget som löste ett klassiskt golfproblem

Golfspelare är förutsägbara. När ledigheten kommer, solen strålar och gräset lyser grönt vill de alla ut och svinga sina klubbor. Resultat: fullbokade banor. Eller ändå inte. Alltfler väljer att avsluta spelet efter halva banan, det vill säga redan efter bara nio hål. Det innebär att stora delar av banornas sista nio hål inte används trots att det står ”fullbokat” i bokningssystemet. Problemet är välkänt sedan länge, men nu har Hannes Rydell, är en ung golfare och entreprenör, skapat en lösning.
– Vår app ”Sista 9” har fått 1 300 användare sedan 11 juli och fler ansluter hela tiden. Sista 9 gör att fler golfare kommer ut på banan och att klubbarna ökar sina intäkter.

Hannes har spelat golf i hela sitt liv och har 0 i handicap – en nivå som framstår som en ouppnåelig dröm för de flesta. Även om hans dröm att en dag bli golfproffs inte blev verklighet, talar mycket för att han ändå kommer att kunna försörja sig på sporten. Hannes kläckte affärsidén till Sista 9 under sin gymnasietid.
– Jag gjorde enligt skolboken, kan man säga. Jag letade efter ett olöst problem i min närhet och funderade på man skulle lösa det, berättar han.

Hannes lösning, en app där golfare tipsar andra golfare om spelmöjlighet eftersom om att de själva ämnar kliva av efter bara nio hål, var så bra att den vann första pris i tävlingen Creative Dragons som arrangeras av Creative House i Örebro.
– Förutom uppmuntran fick jag en kontorsplats och 5 000 kr i prispengar. Men det viktigaste var att jag fick ett nätverk av kompetenta personer som ville satsa tid och pengar på att jag skulle kunna förverkliga min idé. Flera av de personer jag kom i kontakt med är idag är delägare i mitt bolag DropInGolf Sweden AB.

Appen har på kort tid fått fotfäste bland landets golfare. 1 300 spelare är redan användare på 145 av landets 500 golfklubbar. Hannes förklaring till varför det gått så snabbt är att alla inblandande tjänar på det.
– Golfarna kommer lättare ut på banan och golfklubbarna gör banan mer tillgänglig både för medlemmar och gäster. I förlängningen ger det ökade intäkter, inte minst genom fler bokningar från betalande gäster.

Appen är gratis i sitt grundutförande, men inom kort kommer både spelare och golfklubbar ha möjlighet att lägga till plus- och premiumversioner.
– Vår lösning är fortfarande under utveckling. I framtiden kommer de betalande spelarna exempelvis att få tips om lediga tider lite snabbare än gratiskunderna. De klubbar som i framtiden köper premiumversionen kommer att få total kontroll över systemet för att exempelvis på egen hand kunna boka in spelare de sista nio hålen.

DropIn Golf

Från vänster: Delägarna Fredric Öjebrandt, Niclas Molinder och Samuel Danielsson samt grundaren Hannes Rydell.

Problemet med de delvis outnyttjade banorna är ett växande internationellt problem. Dessutom uppger 60% av spelarna att de uppskatta golfen ännu mer och den inte slukade så mycket tid. Nästan en tredjedel av alla golfare säger också att de skulle spela bara 9 hål oftare om det var mer uppmuntrat.
– Vi har siktet inställt på en internationell marknad, säger Hannes. Lyckas vi här i Sverige ser jag ingen anledning till att vår lösning inte skulle funka internationellt. Faktum är att mycket talar för att en expansion skulle kunna gå ännu snabbare utomlands.

DropIn Golf har precis blivit ett Inkubera-företag.
– Att jobba med Inkubera ger oss ytterligare trovärdighet gentemot kunder och partners. Vi står nu inför en expansionsfas där vi också ska ta in nytt kapital. Jag är övertygad om att samarbetet med Inkubera kommer att vara betydelsefullt för oss.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


torsdag 12 september

TwopartID inleder samarbete med SFF Stöldskyddsföreningen

TwopartID är ett före detta Inkubera företag som har gjort det möjligt för parterna i ett telefonsamtal att identifiera sig för varandra. Bolaget har nu inlett ett samarbete med Stöldskyddsföreningen. – Ända sedan starten har vi arbetat för att bekämpa telefonbedrägerier, säger vd Lisa Hasselgren. Samarbetet med SSF Stöldskyddsföreningen är ett viktigt steg för att nå vår vision.

tisdag 27 augusti

Årets finalister i SKAPA-priset är här

Snart utser vi länsvinnaren i SKAPA-priset, Sveriges största innovationstävling. Länsvinnare får 30 000 kr och går dessutom går till riksfinal med chans att vinna en halv miljon. I Örebro län kan Inkubera tack vare samarbete med våra sponsorer även utse tre finalister som vi ger extra uppmärksamhet och som dessutom vinner 10 000 kr.

onsdag 21 augusti

Örebroföretagets plattform har potential att revolutionera programutvecklingen

Örebroföretaget Nornor har skapat en plattform som gör att programutveckling kan ske på mindre än halva tiden. Timmy Silesmos erfarenheter som tekniskt ansvarig hos ledande spelutvecklare och som lösningsarkitekt på Amazon, ligger till grund för plattformen som automatiskt skapar all nätverkskod och alla säkerhetsuppdateringar. Timmy och kollegorna på Nornor, Lukas Sandholm Duberg och Nimer Björnberg, siktar högt. – Vi är ensamma om en lösning som vi nu patentsöker. Om vi lyckas hela vägen, kan världens programvaruutveckling förändras i grunden, säger Timmy.

tisdag 20 augusti

Genombrott för Deligate – har tecknat avtal med Carrefour

Tidigare Inkubera-företaget Deligate har fått ett genombrott på en europeiska marknaden och tecknat ett avtal med den franska livsmedelsjätten Carrefour. Avtalet innebär att Deligates verktyg för datum- och prissänkning kommer att finnas i Carrefour Belgiens största butiker och bli en central lösning i kedjans arbete för att halvera matsvinnet, berättar Deligate i ett pressmeddelande. – Avtalet med Carrefour är enormt betydelsefullt för oss, inte minst ekonomiskt, säger vd Adam Vikström.