Nyheter

Succé för bolaget som löste ett klassiskt golfproblem

Golfspelare är förutsägbara. När ledigheten kommer, solen strålar och gräset lyser grönt vill de alla ut och svinga sina klubbor. Resultat: fullbokade banor. Eller ändå inte. Alltfler väljer att avsluta spelet efter halva banan, det vill säga redan efter bara nio hål. Det innebär att stora delar av banornas sista nio hål inte används trots att det står ”fullbokat” i bokningssystemet. Problemet är välkänt sedan länge, men nu har Hannes Rydell, är en ung golfare och entreprenör, skapat en lösning.
– Vår app ”Sista 9” har fått 1 300 användare sedan 11 juli och fler ansluter hela tiden. Sista 9 gör att fler golfare kommer ut på banan och att klubbarna ökar sina intäkter.

Hannes har spelat golf i hela sitt liv och har 0 i handicap – en nivå som framstår som en ouppnåelig dröm för de flesta. Även om hans dröm att en dag bli golfproffs inte blev verklighet, talar mycket för att han ändå kommer att kunna försörja sig på sporten. Hannes kläckte affärsidén till Sista 9 under sin gymnasietid.
– Jag gjorde enligt skolboken, kan man säga. Jag letade efter ett olöst problem i min närhet och funderade på man skulle lösa det, berättar han.

Hannes lösning, en app där golfare tipsar andra golfare om spelmöjlighet eftersom om att de själva ämnar kliva av efter bara nio hål, var så bra att den vann första pris i tävlingen Creative Dragons som arrangeras av Creative House i Örebro.
– Förutom uppmuntran fick jag en kontorsplats och 5 000 kr i prispengar. Men det viktigaste var att jag fick ett nätverk av kompetenta personer som ville satsa tid och pengar på att jag skulle kunna förverkliga min idé. Flera av de personer jag kom i kontakt med är idag är delägare i mitt bolag DropInGolf Sweden AB.

Appen har på kort tid fått fotfäste bland landets golfare. 1 300 spelare är redan användare på 145 av landets 500 golfklubbar. Hannes förklaring till varför det gått så snabbt är att alla inblandande tjänar på det.
– Golfarna kommer lättare ut på banan och golfklubbarna gör banan mer tillgänglig både för medlemmar och gäster. I förlängningen ger det ökade intäkter, inte minst genom fler bokningar från betalande gäster.

Appen är gratis i sitt grundutförande, men inom kort kommer både spelare och golfklubbar ha möjlighet att lägga till plus- och premiumversioner.
– Vår lösning är fortfarande under utveckling. I framtiden kommer de betalande spelarna exempelvis att få tips om lediga tider lite snabbare än gratiskunderna. De klubbar som i framtiden köper premiumversionen kommer att få total kontroll över systemet för att exempelvis på egen hand kunna boka in spelare de sista nio hålen.

DropIn Golf

Från vänster: Delägarna Fredric Öjebrandt, Niclas Molinder och Samuel Danielsson samt grundaren Hannes Rydell.

Problemet med de delvis outnyttjade banorna är ett växande internationellt problem. Dessutom uppger 60% av spelarna att de uppskatta golfen ännu mer och den inte slukade så mycket tid. Nästan en tredjedel av alla golfare säger också att de skulle spela bara 9 hål oftare om det var mer uppmuntrat.
– Vi har siktet inställt på en internationell marknad, säger Hannes. Lyckas vi här i Sverige ser jag ingen anledning till att vår lösning inte skulle funka internationellt. Faktum är att mycket talar för att en expansion skulle kunna gå ännu snabbare utomlands.

DropIn Golf har precis blivit ett Inkubera-företag.
– Att jobba med Inkubera ger oss ytterligare trovärdighet gentemot kunder och partners. Vi står nu inför en expansionsfas där vi också ska ta in nytt kapital. Jag är övertygad om att samarbetet med Inkubera kommer att vara betydelsefullt för oss.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


onsdag 27 november

EMBRACE Safety växer: ”Vi hjälper polis, kommuner och fastighetsbolag att minska brottsligheten.”

I centrala Örebro ligger Embrace Safety som verkar inom en alldeles egen nisch. Med hjälp av sin digitala plattform får polis, kommuner och fastighetsbolag en överblick var brott och situationer som skapat otrygghet har begåtts. Det gör att de sätta in förebyggande insatser för att tryggheten ökar och brottsligheten minskar. Företaget har en stadig kundtillväxt sedan starten 2018. – Nu finns vi i 76 kommuner. Parallellt med att nya kunder tillkommer, har vi också breddat vårt erbjudande till dem vi redan har, säger vd Johan Rydberg.

måndag 25 november

Stora nedskärningar hotar Sveriges företagsinkubatorer – Inkubera en av många drabbade

Finansieringen för de 32 företagsinkubatorer som ingår i det nationella inkubatorsprogrammet är hotad, då Vinnova har aviserat en sänkning från 110 till 70 miljoner. Detta riskerar att även drabba den regionala inkubatorn Inkubera. – Blir den aviserade neddragningen verklighet, innebär det tyvärr att vi tvingas göra besparingar, vilket skulle drabba såväl de innovativa tillväxtföretagen som regionen i stort. Sedan starten har våra företag bidragit med fler än 3 000 arbetstillfällen och dragit in mer än 900 miljoner kronor i skatteintäkter till Örebroregionen.

måndag 18 november

Simon på DRONEAB vill ersätta fyrverkerier med drönarshower

Simon Svensson från Örebro är en av landets mest erfarna drönaroperatörer. Genom sitt bolag DRONEAB har han inspekterat fler kraftledningar från luften än kanske någon annan. Inspektionerna sker dock främst på sommarhalvåret. Under årets mörkaste månader sökte han – och fann – ett annat användningsområde för sina drönarkunskaper. Med egna drönarshower kommer han att kunna erbjuda marknaden ett spektakulärt och hållbart alternativ till traditionella fyrverkerier. – Drönarshower är stort i många delar av världen, men hittills har vi inte sett några i Sverige, säger Simon. Det är det jag tänker ändra på, säger han.

tisdag 12 november

Samarbete mellan offentliga och privata aktörer krävs om Örebroregionen ska öka tillgången på riskkapital

En ny studie visar hur offentliga aktörer skulle kunna göra insatser för att öka tillgången på riskvilligt kapital för startups, scaleups och tillväxtföretag i Örebroregionen. – Tillgången på den här typen av kapital för är central för regionens utveckling. Vi har nu initierat en förstudie som visar att vi inte är där vi vill vara, men att vi kan ta oss dit genom ett tätt samarbete mellan privata och offentliga aktörer, säger Victor Sunnliden, vd för RÖIAB (Region Örebro Innovation AB).