Nyheter

Succé för bolaget som löste ett klassiskt golfproblem

Golfspelare är förutsägbara. När ledigheten kommer, solen strålar och gräset lyser grönt vill de alla ut och svinga sina klubbor. Resultat: fullbokade banor. Eller ändå inte. Alltfler väljer att avsluta spelet efter halva banan, det vill säga redan efter bara nio hål. Det innebär att stora delar av banornas sista nio hål inte används trots att det står ”fullbokat” i bokningssystemet. Problemet är välkänt sedan länge, men nu har Hannes Rydell, är en ung golfare och entreprenör, skapat en lösning.
– Vår app ”Sista 9” har fått 1 300 användare sedan 11 juli och fler ansluter hela tiden. Sista 9 gör att fler golfare kommer ut på banan och att klubbarna ökar sina intäkter.

Hannes har spelat golf i hela sitt liv och har 0 i handicap – en nivå som framstår som en ouppnåelig dröm för de flesta. Även om hans dröm att en dag bli golfproffs inte blev verklighet, talar mycket för att han ändå kommer att kunna försörja sig på sporten. Hannes kläckte affärsidén till Sista 9 under sin gymnasietid.
– Jag gjorde enligt skolboken, kan man säga. Jag letade efter ett olöst problem i min närhet och funderade på man skulle lösa det, berättar han.

Hannes lösning, en app där golfare tipsar andra golfare om spelmöjlighet eftersom om att de själva ämnar kliva av efter bara nio hål, var så bra att den vann första pris i tävlingen Creative Dragons som arrangeras av Creative House i Örebro.
– Förutom uppmuntran fick jag en kontorsplats och 5 000 kr i prispengar. Men det viktigaste var att jag fick ett nätverk av kompetenta personer som ville satsa tid och pengar på att jag skulle kunna förverkliga min idé. Flera av de personer jag kom i kontakt med är idag är delägare i mitt bolag DropInGolf Sweden AB.

Appen har på kort tid fått fotfäste bland landets golfare. 1 300 spelare är redan användare på 145 av landets 500 golfklubbar. Hannes förklaring till varför det gått så snabbt är att alla inblandande tjänar på det.
– Golfarna kommer lättare ut på banan och golfklubbarna gör banan mer tillgänglig både för medlemmar och gäster. I förlängningen ger det ökade intäkter, inte minst genom fler bokningar från betalande gäster.

Appen är gratis i sitt grundutförande, men inom kort kommer både spelare och golfklubbar ha möjlighet att lägga till plus- och premiumversioner.
– Vår lösning är fortfarande under utveckling. I framtiden kommer de betalande spelarna exempelvis att få tips om lediga tider lite snabbare än gratiskunderna. De klubbar som i framtiden köper premiumversionen kommer att få total kontroll över systemet för att exempelvis på egen hand kunna boka in spelare de sista nio hålen.

DropIn Golf

Från vänster: Delägarna Fredric Öjebrandt, Niclas Molinder och Samuel Danielsson samt grundaren Hannes Rydell.

Problemet med de delvis outnyttjade banorna är ett växande internationellt problem. Dessutom uppger 60% av spelarna att de uppskatta golfen ännu mer och den inte slukade så mycket tid. Nästan en tredjedel av alla golfare säger också att de skulle spela bara 9 hål oftare om det var mer uppmuntrat.
– Vi har siktet inställt på en internationell marknad, säger Hannes. Lyckas vi här i Sverige ser jag ingen anledning till att vår lösning inte skulle funka internationellt. Faktum är att mycket talar för att en expansion skulle kunna gå ännu snabbare utomlands.

DropIn Golf har precis blivit ett Inkubera-företag.
– Att jobba med Inkubera ger oss ytterligare trovärdighet gentemot kunder och partners. Vi står nu inför en expansionsfas där vi också ska ta in nytt kapital. Jag är övertygad om att samarbetet med Inkubera kommer att vara betydelsefullt för oss.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


måndag 10 februari

Verifieringsmedlen gör det möjligt för Inkubera-företagen att testa sin affärsidé mot marknaden

En del av Inkuberas erbjudande till sina bolag är möjligheten att få ta del av så kallade verifieringsmedel. Det är en finansiering som härstammar från Vinnova och som gör det möjligt att testa företagens affärsidéer mot marknaden. Under de tre senaste åren har verifieringsmedlen finansierat insatser på 550 000 kronor årligen.

måndag 10 februari

Sobrius tecknar avtal med Vattenfall: ”Ett genombrott för oss.”

Sobrius hjälper människor med alkoholproblem via en digital plattform som arbetsgivare kan erbjuda sina medarbetare. Nu har Sobrius fått ett genombrott på marknaden. I konkurrens med stora jättar inom företagshälsovården, har företaget tecknat ett flerårigt avtal med Vattenfall – den första, viktiga nyckelkunden. – Det här är ett verkligt genombrott för oss, säger han. Det hade aldrig hänt utan den stöttning som vi har fått av Inkubera. Aldrig!

fredag 31 januari

Nu kan du på nytt söka innovationscheckar

Nu öppnar en ny period för Vinnovas innovationscheckar. I Örebro län är det som Inkubera förmedlar dem till länets företag. Fram till 28 februari finns chansen att ta del av nya innovationscheckar för affärsutveckling och IP på upp till 100.000 kronor och infrastrukturcheckar på upp till 400.000 kronor. Principen först till kvarn gäller.

måndag 27 januari

Inkubera-företag söker lyckan på GoWest

GoWest beskriver sig själva som Nordens största mötesplats för startups, scaleups och investerare i tidigare faser. I år reser en Inkubera-delegation bestående av 17 personer inklusive företagen Fibes, Monetax, Milmed, Truckzter, Tendoer och Droneab samt ett par affärscoacher till mässan. Företagen kommer att delta både på seminarier och speed-dating med investerare.