Nyheter

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Camilla Wallin, ny styrelseordförande i Truckzter.

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil.
– Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

Truckzter grundades av Fredrik Regin och Per Arenö 2018. Truckzters mission är att skapa förutsättningar för mer miljövänliga lastbilstransporter och fulla lastbilsflak. Med tanke på att var fjärde lastbil man möter på vägarna går tom, är det lätt att förstå att det finns förbättringspotential i branschen. Truckzters lösning är digital plattform där de matchar ihop gods som behöver fraktas och ledigt utrymme på lastbilsflaken. Varje gång detta lyckas minskar miljöpåverkan samtidigt som lönsamheten ökar i en bransch med små marginaler.

Att Truckzters och Camillas vägar lite oväntat skulle korsas, började med att Per Arenö deltog i en styrelseutbildning Inkubera arrangerade tillsammans med företaget deb. Förutom att leda styrelseutbildningar arbetar deb. även med styrelserekryteringar med fokus på kvinnor. Truckzter sökte efter en ny styrelseordförande hos deb. vilket finansierades av Inkubera via projektet Swedish Scaleups.

Fredrik Regin, vd på Truckzter, menar att Camilla tillför kompetens som tidigare saknades i styrelserummet.
– Camilla har en grym kompetens inom värdebaserad försäljning och organiskt tillväxt och har dessutom erfarenhet av att jobba med startups. Dessutom bidrar hon med massor av energi och har en utstrålning som smittar av sig. Jag vill också passa på och tacka Inkubera och Swedish Scaleups. Den här lyckade rekryteringen hade inte blivit av utan Inkuberas hjälp.

Bland de tre möjliga kandidaterna, visade det sig Camilla vara det mest spännande alternativet inom alla de viktigaste parametrarna. Efter en gedigen rekryteringsprocess tackade Camilla ja.
– Jag går igång på att lösa utmaningar och det finns stor förbättringspotential i transportbranschen. Truckzter har en jättespännande lösning, ett starkt team med olika kompetenser och har potential att nu skala upp sin hållbara affärsmodell. Jag väljer mina uppdrag med omsorg och Truckzter var ett lätt val.

Camilla beskriver den fortsatta utvecklingen och uppskalningen av Truckzter som något av en balansakt.
– Vi ska växa, men växa smart utan att få växtvärk. Det gäller att vi fortsätter ha fokus på att ligga nära kunderna och växa kontrollerat. Samtidigt har många företag i Sverige just nu grön omställning på sina agendor, så vi har enorma möjligheter.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.

onsdag 27 november

EMBRACE Safety växer: ”Vi hjälper polis, kommuner och fastighetsbolag att minska brottsligheten.”

I centrala Örebro ligger Embrace Safety som verkar inom en alldeles egen nisch. Med hjälp av sin digitala plattform får polis, kommuner och fastighetsbolag en överblick var brott och situationer som skapat otrygghet har begåtts. Det gör att de sätta in förebyggande insatser för att tryggheten ökar och brottsligheten minskar. Företaget har en stadig kundtillväxt sedan starten 2018. – Nu finns vi i 76 kommuner. Parallellt med att nya kunder tillkommer, har vi också breddat vårt erbjudande till dem vi redan har, säger vd Johan Rydberg.