Korta filmklipp ersätter allt oftare långa texter i vårt moderna informationssamhälle. Men för den som vill söka ett jobb brukar det fortfarande krävas redogörelser på ett par sidor. För arbetsgivaren väntar sedan en lika svår som tidsödande utmaning att hitta den mest lämpliga kandidaten i en diger bunt med papper. Den innovativa snabbväxaren Yobber har en lösning som ligger helt i linje med samtiden. Med hjälp av videorekrytering blir processen både snabbare och mer träffsäker. Tillsammans med Inkubera och projektet Växtzon planerar nu företaget för en snabb tillväxt. Med hjälp av 5 miljoner kronor i nytt kapital och effektivare styrning siktar Yobber på att omsätta drygt 30 miljoner kronor om fyra år.
1994 lyckas företagets grundare, Wanja Todorovic, komma in på en IT-utbildning på företaget Semcon trots ett tunt cv. Hans räddning blir en 20-minuters intervju där hans engagemang och personlighet kommer fram. Tio år senare sitter han på en restaurang i Upplands Väsby med en ny företagsidé nedklottrad på 22 pappersservetter. Vanja har nu blivit rekryteringsansvarig på ett större företag, men inser att han sannolikt sorterar bort många bra sökande som inte får den chans han själv fick. Några öppna frågor framför en kamera skulle göra stor skillnad. Han presenterar tankarna för IT-entreprenören Staffan Dahlgren som tänder på idén. Embryot till Yobber är ett faktum.
Det dröjer dock till 2013 innan Yobber bildas. Flera pusselbitar har nu fallit på plats vilket gör att Yobber lyckas bättre än konkurrenter med liknande idéer. En viktig faktor är att arbetsgivarna själva ska få ställa frågorna. En annan är att verktyget måste vara barnsligt enkelt att använda. Grundidén– att visa människan bakom cv:t och effektivisera rekryteringsprocessen – är dock densamma.
– För många arbetsgivare är personlighet, utstrålning och engagemang nyckelfaktorer. Men personligheten är nästan omöjlig att upptäcka i en skriftlig ansökan, säger vd Peter Röseberg.
Genom att varje sökande får svara på några frågor framför en kamera får arbetsgivaren snabbt en god bild av varje sökande utan att behöva kalla dem till en intervju. Arbetsgivare får en god bild av såväl personligheten som hur en sökande skulle resonera och agera i vissa nyckelsituationer.
– Arbetsgivaren kan skanna av fler personer på kortare tid, berättar Peter. Det blir helt enkelt lättare att hitta rätt person för jobbet. Flera kunder berättar om att de femfaldigat effektiviteten och samtidigt ökat kvaliteten.
I december fick Yobber ett kapitaltillskott på 5 miljoner kronor från nya och befintliga ägare. Pengarna skall användas till produktutveckling och ökad marknadsbearbetning. Bland annat anställs nu tre nya säljare.
– Många av våra kunder är små- och medelstora företag som inte har någon som kan jobba med rekrytering på heltid, säger Brita Klingberg som är marknadsansvarig på Yobber. Ännu större framgång har vi haft hos företag med stort söktryck, exempelvis inom dagligvaruhandeln och upplevelseindustrin. Kundtillströmningen är god, men vi har bara börjat – potentialen är jättestor.
Yobber har haft olika typer av kontakter med Inkubera de senaste åren. Företaget har deltagit i ett internationaliseringsprojekt, fått pitchträning och coachning via Tillväxtsupport, en del av projektet Växtzon. Mycket i kontakten har handlat om att förbereda företaget för en snabbare tillväxt.
– Relationen med Inkubera har varit värdefull för oss på många sätt, säger Peter. Inte minst har den hjälpt oss till bättre struktur och effektivare styrning av bolaget. Vi vill växa snabbt och hoppas omsätta 33 miljoner kronor om några år. Tack vare Inkubera är vi bättre förberedda för den resan.
Utöver den egna offensiva satsningen, talar flera övergripande trender i samhället för Yobber. I takt med att fler personer i en ny generation får ledande positioner, ökar också intresset och acceptansen för videorekrytering som verktyg. Dessutom kan metoden bidra till att underlätta integrationen.
– Är du av utländsk härkomst och inte har svenska som modersmål är det svårt att skriva en ansökan som kan hävda sig i konkurrensen. Videorekrytering motverkar våra fördomar och gör att fler får chansen. Vi vill bidra till att visa mer av människan, säger Brita.