Tordagen 21 september var Inkubera-företaget Amet Drive med i SVT:s Draknästet. Där får företagare med nya idéer möta en panel bestående av namnkunniga investerare. Amet Drive drivs av Amelia Losander och Isra Albeatar. Genom Amet Drive erbjuder de en tjänst som gör det enklare att samåka.
– Runt nyår såg vi en annons på Instagram att ansökningstiden var öppen, berättar Amelia. Vi såg på varandra och sa ”varför inte?” Det har varit en jättespännande resa.
Isra och Amelia träffades på Degerforsgymnasiet. Amelia är född och uppvuxen i Karlskoga, Isra hade just flyttat till området från Sundsvall. Idéen att starta en tjänst för att underlätta samåkning föddes när de startade ett UF-företag som var en del av utbildningen.
Det som sedan hände kan inte beskrivas som något annat än en succé. Tjejerna på Amet Drive dominerade den lokala UF-galan totalt. De vann priserna Årets affärsplan, Årets Innovation och Årets tjänst och gick vidare till riksfinal där de blev belönade med 2: a pris för sin affärsplan.
Amelia och Isra har nu hunnit bli 19 år och avslutat sin gymnasieutbildning, men det som en gång var en skoluppgift är nu ett riktigt företag och en del av Inkubera. Via sin hemsida kopplar de samman personer som vill till samman destination vilket både spar pengar och miljön.
– Dessutom finns är det förstås trevligt att få resesällskap, säger Isra.
Runt nyår såg tjejerna en annons på Instagram om att det nu var möjligt att söka till SVT:s Draknästet, ett program där namnkunniga investerare, de så kallade drakarna, får möta entreprenörer med nya idéer som hoppas att drakarna vill stötta dem i deras satsningar.
– Draknästet är ett program vi tycker om att titta på. Vi såg på varandra och sa ”varför inte?” Sen var det bara att sätta i gång och skriva en så bra ansökan som möjligt, berättar Amelia.
Efter inskickad anmälan tog medlemmar i redaktionen för Draknästet kontakt för att få vet mer om Amet Drive. I februari kom beskedet att de var antagna. Inspelningen skedde i mars.
– Redaktionen hade många frågor om hur vi tänkte kring vår pitch och hur vi kunde göra den visuell. Det som ser på programmet förstår förhoppningsvis vad vi kom fram till, säger Isra.
– Det var jättespännande att få träffa flera personer som jag bara sett på tv sedan jag var liten, säger Amelia. Vi lärde oss mycket på den här resan och att vi fick mycket uppmuntran. Drakarna tyckte att det var coolt att vi driver företaget trots att vi är så unga.
Under programmet fick Amet Drive ett bud från en investerare på 1 mkr för 50 % av bolaget, som Amelia och Isra tackade ja till. Efter programmet skedde dock ett möte med investeraren, då tjejerna kom på andra tankar.
– Vi upplevde att vi hade agerat lite för spontant och naivt under programmet, säger Amelia Losander. Vid närmare eftertanke ville vi inte ge bort en så stor del av bolaget. Vi har dock fortsatt kontakt och en god relation med investeraren. Vi får se hur detta utvecklar sig i framtiden.