Sedan starten 2022 har finns Skolados skolenkäter nu i sex kommuner – Kumla, Degerfors, Lindesberg, Ljusnarsberg, Mora och Härjedalen. Skolor i ett ytterligare ett par kommuner utvärderar just nu tjänsten.
– Även om arbetet med att skaffa nya kunder är tidsödande, så har responsen från skolorna varit fantastisk, säger Ismael. Skolorna ger också värdefull feedback på hur vi kan utveckla tjänsten så att den blir ännu bättre.
Det kanske viktigaste grunden för Skolados framgångar är att skolan snabbt och enkelt får ett svar på hur eleverna mår. När de svarar på frågorna via en dator eller läsplatta, liknar det mer än ett dataspel än en traditionell enkät. Många elever tycker att det är ett kul avbrott i den vanliga undervisningen. När eleverna svarat på frågorna får skolan en sammanställning över resultatet.
– Skolorna får snabbt en tydlig bild över hur eleverna mår, om de känner sig trygga, motiverade och så vidare. Det är ett verktyg som hjälper skolorna att utvecklas inom flera områden, säger Ismael.
Skolorna kan själva välja vilka frågor de vill ställa, men Skolado föreslår också ett antal grundfrågor. En synpunkt från skolorna är att det vore bra om dessa frågor är vetenskapligt förankrade. Skolado har nu utvecklat frågor i samarbete med docent Björn Johansson, forskare vid Örebro universitet. Hans specialområde är barns erfarenheter av mobbning och kränkningar i skolan.
– Vi håller på att slipa på en ny frågemall som både är forskningsbaserad och barnanpassad, säger Ismael. En annan förbättring är att elever som inte ännu lärt sig läsa kan få frågorna upplästa.
Skolado kom med i Inkubera strax efter starten 2022. Sedan dess har Ismael haft löpande kontakt med en sin affärscoach, men också fått stöttning inom fler områden.
– Jag har fått ut otroligt mycket av samarbetet, säger Ismael. Skolado hade inte varit där vi är idag utan Inkubera. Ett av många exempel är att vi nyligen fick möjlighet att åka till SETT-mässan (Scandinavian Education Technology Transformation). Det gav oss både nya intressanta leads till nya kunder och möjlighet till erfarenhetsutbyte med andra bolag som säljer digitala verktyg till samma målgrupp som vi. Mycket värdefullt!