
Nadia Omar, grundare och vd på Tuutuum.
En stor del av befolkningen riskerar att hamna i en akut nödsituation till följd av sin hälsa. Diabetiker, epileptiker, matallergiker, personer med neuropsykologiska funktionsnedsättningar har alla det gemensamt att de plötsligt kan behöva akut hjälp. Inkubera-företaget Tuutuum har en lösning som säkerställer att rätt information når den som finns på plats för att hjälpa.
– Jag startade Tuutuum för att skapa större trygghet för människor med kroniska diagnoser och för deras anhöriga, säger Nadia Omar. I slutändan handlar det om att rädda liv.
Nadia, som själv lever med diabetes, insåg tidigt hur bristfällig kunskapen om sjukdomen var – inte ens hennes närmaste vänner visste vad de skulle göra om hon skulle få ett diabetesanfall. För tre år sedan föddes idéen till ett företag som nu står redo att lanserar sin lösning.
– Tuutuum kan beskrivas i två delar, förklarar Nadia. Dels en plattform där användarna registrerar viktig information som sin diagnos, behov av hjälp och kontaktpersoner. Dels ett hals- eller armband med en QR-kod. Vid en nödsituation kan den som finns i närheten skanna koden och få direkt tillgång till livsviktig information. Samtidigt skickas ett SMS med platsinformation till de anhöriga.
Räddningstjänsten var varit viktig i utvecklingsarbetet. De har särskilt betonat hur viktig enkelheten är för att lösningen ska fungera.
– Allt måste bygga på robust teknik och vara lätt att använda. Vem som helst ska kunna ta del av informationen utan att behöva ladda ner appar.
Vid lanseringen riktar sig Tuutuum främst att rikta sig mot privatpersoner. De marknadsundersökningar som Nadia har genomfört visar att intresset är störst bland personer mellan 18 och 49 år. Men det är inte de som själva befinner sig i riskzonen som visat störst intresse, utan deras anhöriga.
Nadia ser också stor potential för Tuutuum inom offentlig sektor. Exempelvis tycker hon att produkten borde bli obligatoriskt för vissa yrkesgrupper, särskilt de som arbetar med barn.
– Jag tycker att orimligt att all personal, inklusive vikarier, ska ha full koll på exakt på vilka barn som har olika allergier eller andra behov. Ett system som Tuutuum skulle öka tryggheten för både barn och föräldrar, menar hon.
Företaget har varit en del av Inkubera- i drygt ett år. Där har Nadia fått en personlig affärscoach i Erik Stenbeck.
– Erik och Inkubera har varit ovärderliga. Jag har fått stöd i affärsutveckling och har fått ta del av ett brett kontaktnät som gett mig tillgång till med rätt personer, säger Nadia.
Till sist den ofta ställda frågan: varifrån kommer namnet Tuutuum?
– Tuutuum är inspirerat av det latinska ordet ’tutum’ som betyder säkerhet och trygghet. Det är precis det vill förmedla – en känsla av trygghet.