Nyheter

Örebroföretagets plattform har potential att revolutionera programutvecklingen

Nimer Björnberg, Lukas Sandholm Duberg och Timmy Silesmo på Nornor.

Örebroföretaget Nornor har skapat en plattform som gör att programutveckling kan ske på mindre än halva tiden. Samtidigt har de lyckats öka säkerheten – systemet är ”självläkande”. Timmy Silesmos erfarenheter som tekniskt ansvarig hos ledande spelutvecklare och som lösningsarkitekt på Amazon, ligger till grund för plattformen som automatiskt skapar all nätverkskod och alla säkerhetsuppdateringar. Timmy och kollegorna på Nornor, Lukas Sandholm Duberg och Nimer Björnberg, siktar högt.
– Vi är ensamma om en lösning som vi nu patentsöker. Om vi lyckas hela vägen, kan världens programvaruutveckling förändras i grunden, säger Timmy.

Timmy är uppvuxen i Örebro och blev tidigt intresserad av dataspel. Efter studier på Tullängsskolans gymnasium i Örebro och universitetsutbildning till dataingenjör i Skellefteå, gjorde han något som måste betecknas som en kometkarriär. Hans första jobb var som juniorutvecklare på mobilspelsföretaget Goldtown Games, men redan efter 18 månader blev han utsedd till teknisk chef på bolaget. Timmy passade då för övrig på att anställa sin vän och nuvarande delägare Lukas Sandholm Duberg. De två hade varit studiekamrater såväl på Tullängsskolan som i Skellefteå.

Timmys snabb utveckling uppmärksammades av Amazon, som erbjöd honom jobbet som lösningsarkitekt. Bland kunderna fanns bland annat banker, spelbolag och retailbolag. Dessutom fick han en inblick i rymdsektorn, ett område som alltid har fascinerat honom. System i rymden ska kunna läka sig själva om de går sönder, vilket sådde ett frö hos Timmy. Vi återkommer till det senare.

Efter tiden på Amazon blev Timmy rekryterad till Switch Studios, en av de stora utvecklingarna av spel inom gaming. De hade problem med en för låg produktionstakt och lyckades bara lansera 3–4 spel om året. När Timmy så småningom lämnade företaget för att gå vidare, var produktionstakten uppe i 16 spel om året.  Timmy menar att erfarenheter från hans olika anställningar – problem såväl som lösningar – har lett fram till den plattform som nu utgör grunden för Nornor.

– En viktig erfarenhet är att de som bygger själva dataprogrammen i regel inte är så bra på uppsättning och drift av infrastruktur, det vill säga kopplingarna till de servrar som programvaran ska köras på. Det är i grunden olika kompetenser. Allt detta finns nu integrerat i vår plattform och skapas automatiskt. De som bygger spelen kan då koncentrera sig på det de är bäst på – att utveckla program. Det i sin tur gör det möjligt att öka produktionstakten med 30–90 %, säger Timmy.

Och så var det där med rymdteknik och självläkande system. Timmy fick bara begränsade erfarenheter från rymdsektorn från arbetet på Amazon, men började ändå skissa på ett nytt operativsystem som skulle kunna användas för olika typer av rymdfarkoster. Efter ett tag insåg han att det han skissat på även skulle vara till stor nytta i andra sammanhang. I början av 2022 hade Timmy i samarbete med Lukas färdigställt en prototyp för plattformen.

– Vi har skapat en utvecklingsmiljö där man kan bygga olika applikationer som går att testa på vilken dator som helst eller ladda upp mot våra eller någon annans servrar. Vi har i grunden byggt ersättare till de system som finns idag, exempelvis Amazon, Google Cloud eller Microsoft Azure, med den skillnaden att våra användare alltid får samma upplevelse oavsett vilken dator, mobil eller annan enhet de använder. Vi har tagit bort behovet av att skriva nätverkskod och infrastruktur som kod. Och om något går snett, hittar systemet felet och reparerar sig självt

Strax efter att prototypen blev klar, träffade Timmy Nimer Björnberg på en anställningsintervju. Det hela slutade dock med Timmy presenterade plattformen och att han, Nimer och Lukas startade bolag ihop.

– Nu driver vi Nornor. Vi ser har samma vision, har likartade värderingar och drivs av nytänkande och entreprenörskap, säger Timmy.

Marknadspotentialen för Nornors plattform är enorm, men företaget består bara av de tre grundarna, en heltidsanställd samt ett fåtal inhyrda konsulter. Frågan är var man börjar någonstans, vilka typer av kunder ska företaget först ska rikta sig till?

– Vår plattform kan användas till att skapa alla typer av program, men till en början har vi valt att lägga på företag som har behov av att utveckla backend-API:er, det vill säga den del av applikationen som hanterar användare och kommunikationen med och mellan dem. Den enskilt viktigaste egenskapen i vår plattform är sannolikt att det blir möjligt att öka produktionstakten markant.

Timmy menar att deras plattform på sikt har potential att revolutionera hela datavärlden, även om resan är lång och många fallgropar finns på vägen.

– Det gäller att ta ett steg i taget och att våga ta emot hjälp när det behövs. Vi är glada över att vi får ta de första stegen tillsammans med Inkubera, säger han.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


torsdag 12 september

TwopartID inleder samarbete med SFF Stöldskyddsföreningen

TwopartID är ett före detta Inkubera företag som har gjort det möjligt för parterna i ett telefonsamtal att identifiera sig för varandra. Bolaget har nu inlett ett samarbete med Stöldskyddsföreningen. – Ända sedan starten har vi arbetat för att bekämpa telefonbedrägerier, säger vd Lisa Hasselgren. Samarbetet med SSF Stöldskyddsföreningen är ett viktigt steg för att nå vår vision.

tisdag 27 augusti

Årets finalister i SKAPA-priset är här

Snart utser vi länsvinnaren i SKAPA-priset, Sveriges största innovationstävling. Länsvinnare får 30 000 kr och går dessutom går till riksfinal med chans att vinna en halv miljon. I Örebro län kan Inkubera tack vare samarbete med våra sponsorer även utse tre finalister som vi ger extra uppmärksamhet och som dessutom vinner 10 000 kr.

tisdag 20 augusti

Genombrott för Deligate – har tecknat avtal med Carrefour

Tidigare Inkubera-företaget Deligate har fått ett genombrott på en europeiska marknaden och tecknat ett avtal med den franska livsmedelsjätten Carrefour. Avtalet innebär att Deligates verktyg för datum- och prissänkning kommer att finnas i Carrefour Belgiens största butiker och bli en central lösning i kedjans arbete för att halvera matsvinnet, berättar Deligate i ett pressmeddelande. – Avtalet med Carrefour är enormt betydelsefullt för oss, inte minst ekonomiskt, säger vd Adam Vikström.

torsdag 15 augusti

Här är årets finalister i SKAPA Talang

Det är som vanligt ett starkt startfält i SKAPA Talang, Sveriges största innovationstävling för personer på under 30 år. Varje län utser en länsvinnare som vinner 25 000 kr och dessutom går till riksfinal. I Örebro län kan Inkubera tack vare samarbete med våra sponsorer även utse tre finalister som får uppmärksamhet och vinner 10 000 kr. Här är årets finalister i SKAPA Talang utan inbördes ordning.